Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Zesilovače  |  DA převodníky
Reproduktory  |  Sluchátka
CD/SACD přehrávače
Streamery  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

LUMIN D1: test nejmenšího streameru

30.4.2015, Petr Štefek, recenze
LUMIN D1 je nejnovějším počinem společnosti Pixel Magic Systems. V portfoliu značky stojí LUMIN D1 nejníže ze všech nabízených streamerů, ale o to zajímavější poměr ceny ku výkonu tento střízlík v reálném světě nabízí.
Ještě v živé paměti mám pozitivní dojem, který zanechal poměrně levný streamer Pioneer N-70A. Ten v dané cenové relaci představoval nesmírně zajímavý přístroj, který neudělal ostudu ani ve spojení s podstatně dražším zesilovačem Luxman. Svým vzezřením se solidním provedením patřil také k tomu nejlepšímu, co lze v této kategorii vidět. Jedná se jednoduše o plnohodnotný komponent se vším všudy.

LUMIN D1 vypadá vedle Pioneer N-70A tak trochu jako malé nedochůdče, které sice má pláštík z hliníku, ale nedisponuje promyšleným děleným šasi a zapomenout musíme u něj také na oddělené napájení pro digitální a analogovou sekci. K tomu všemu ještě ten nešťastný spínaný zdroj. Jak to tedy může hrát ve srovnání s promyšleným streamerem, jako je Pioneer N-70A? Počáteční nedůvěra se rozplynula po několika úvodních skladbách Beethovenových sonát a koncertů v podání Alfreda Brendela (DECCA). Vše má výborné rozlišení a není ani památky po jisté „tenkosti“ zvuku Pionneru způsobeného přeci jen poněkud "lehkonohými" basy. LUMIN D1 oproti němu nabízí plnotučný zvuk s výbornou mikro dynamikou a výborným rozlišením.





Po klavírních koncertech přišly na řadu Haydnovy houslové koncerty v podání Giuliana Carmignoly a opět byl důvod LUMIN D1 pochválit. Tento levný streamer poměrně přesně kopíruje zvukové výkony LUMIN A1, který při současném kurzu stojí více než trojnásobek. Všeho je samozřejmě o něco méně. Carmignolovy housle jsou v podání menšího LUMINu stále barevné a hudba plyne bez toho, aniž byste měli neustálou potřebu analyzovat, co je ve výsledném zvuku špatně. Francouzští filharmonici jsou i v tomto menším obsazení jasně definovaní a nechybí potřebná razance a dynamika, kterou u levnějších streamerů prostě nenajdeme.

LUMIN D1 má stejnou zvukovou stopu jako dražší modely T1 a A1 a využívá rovněž stejné D/A převodníky Wolfson. Weather Report Black Market (DSD) je lahůdkou a pryč je mírně nepříjemné vyznění tohoto alba na levnějších přístrojích. Jeff Beck s albem Blow By Blow (DSD) opět potvrdil, že LUMIN D1 z DSD materiálů umí „vytáhnout“ velmi příjemným způsobem maximum. V tomto ohledu bych se nebál srovnat tento malý streamer s externími D/A převodníky z daleko vyšší cenové kategorie. Když jsem si v jedné fázi testu prováděl A/B srovnání s převodníkem Luxman DA-06, rozdíly mezi těmito přístroji nebyly až tak drastické, jak by mohl napovídat rozdíl v jejich cenách. LUMIN D1 bez problému dokáže sebevědomě hrát se špičkovým zesilovačem za násobky své vlastní ceny. V kontextu jeho výkonů se jeví investice do přístrojů známějších značek jako Pioneer, Marantz nebo Yamaha spíše jako nerozumná. Tvrdě řečeno? To ovšem nic nemění na tom, že tomu tak skutečně je. LUMIN D1 hraje ve zvukové kvalitě jednoduše zcela jinou ligu.





LUMIN D1 nabízí možnost up-samplingu z nižších formátů PCM na vyšší (násobky), nebo rovnou nabízí převzorkování na DSD. V případě běžných CD ripů ve formátu 16/44 je up-sampling přínosný a zamaskuje některé nectnosti tohoto formátu s nižším rozlišením. Na rovinu je potřeba říci, že ze záznamu v kvalitě CD žádný dostupný up-sampling neudělá alternativu hi-res záznamu. V případě LUMIN D1 jsou rozdíly při přepínání jednotlivých možností up-samplingu relativně zanedbatelné. S klidem můžete všechno nechat LUMIN D1 převádět do DSD a nebudete o nic ošizeni. Mé osobní nastavení skončilo na PCM 44,1 kHz převzorkovaném na 176,2 kHz a přehrávání DSD v nativní formě. Vyšší formáty PCM (96/192) se osvědčilo nechat v režimu nativního přehrávání.

LUMIN D1 funguje také jako zdroj pro externí D/A převodník. V momentu, kdy jsem připojil LUMIN D1 k externímu převodníku Luxman DA-06 pomocí digitálního kabelu Acoustic Revive DSIX, se začaly dít převážně velmi pozitivní věci. Reprodukce jakéhokoli záznamu v PCM získala na homogenitě a organičnosti. Reprodukce měla větší basový fundament a zdálo se, že také zobrazení prostoru je přesnější s lépe definovanými nástroji (opět převážně záznamy klasické hudby). Zásadní rozdíly byly patrné na středových frekvencích, které se zdály být až sametově hladké. Celkové zjemnění zvuku doprovázelo i mírné snížení rozlišení na nejvyšších frekvencích, kterých pocitově mírně ubylo.





Asi není na místě srovnávat výkony výstupu BNC SPDIF u LUMIN D1 s jinými specializovanými zdroji, ale můžeme říci, že je jednoznačně velmi dobře použitelný. Otázkou zůstává, jestli se najde vůbec někdo, kdo by měl zájem streamer s integrovaným D/A převodníkem používat jako zdroj pro samostatný externí D/A převodník typu Luxman DA-06. LUMIN D1 umí přehrávat soubory z externího USB disku a pro tyto účely je také vybaven dvojicí USB typu A, které zajistí dostatek napájení i pro všechny 2,5“ externí pevné disky. Podporované formátování disků je FAT32, NTSF a EXT2/3. Není tedy nutné využívat pouze NAS, což je sympatické, avšak pro využití malých disků bude lepší vyvést vstupy prodlužovacím kabelem ze zadních konektorů někam na přístupnější místo.





Po zvukové stránce mě v současné době nenapadá streamer v podobné ceně, který by byl schopen LUMINU D1 nějakým způsobem ve zvukové kvalitě konkurovat. Můj prvotní předpoklad, že takto okleštěný design nebude už to pravé ořechové, se nepotvrdil. Velkou neznámou zůstává vliv samotného napájecího zdroje a toho, zda by případný upgrade na kvalitní lineární zdroj přinesl ovoce. V současné době ovšem mnoho možností přímo na míru LUMINU D1 není. Za všechny je možné jmenovat zdroje Kenetha Lau (Hong Kong) nebo Teradak.

V době testování byly k dispozici následující komponenty: Luxman L-590AX, Luxman DA-06, Luxman DA-100, B&W 803 Diamond, Franco Serblin Accordo, Neyton Frankfurt AC, Crystal Cable Standard XLR. Jako záznamy posloužily alba v rozlišení 16-24-bit/44,1-192 kHz (RIP EAC, HDtracks.com, DSD ISO konvertované na DSF atd.)