Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Zesilovače  |  DA převodníky
Reproduktory  |  Sluchátka
CD/SACD přehrávače
Streamery  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Franco Serblin Accordo: odkaz legendy

6.8.2014, Petr Štefek, recenze
Franco Serblin byl už za svého života něco jako legenda a jeho zcela posledním počinem před jeho náhlým odchodem byly právě dnes testované reproduktory Accordo, takže mají jistý punc výjimečnosti.
Franco Serblin vytvořil soustavu, která se naprosto vymyká tomu, co jsme od něj byli zvyklí vídávat a slýchávat. Téměř umělecké dílo, jakým Accordo beze sporu jsou, by mohlo svádět k tomu, že budeme očekávat reprodukci spíše eufoničtější, ale opak je pravdou. Pokud bychom Accordo srovnali s dvakrát dražšími Sonus Faber Guarneri Evolution, z tohoto srovnání Accordo nevyjde v žádném případě s ostudou. Jestli se dá vůbec styl, jakým Accordo hrají, nějak uvést, pak asi touto metaforou. Představte si, že jste ráno vysoko v horách a díváte se na vycházející slunce a dýcháte svěží čerstvý vzduch. Ani v nejmenším vám není zima, ale užíváte si pohled a v ranním tichu každý zvuk. Prostě tak nějak všechno vnímáte více a lépe než v lomozu pracovního dne. Accordo jsou přesně takové. Dokáží vytvořit kompletní atmosféru nahrávky, jsou velmi rychlé a plné detailů, které jste předtím nebyli v nahrávkách zvyklí slýchávat.

Accordo zachází s výškami tak, jako jen hrstka regálových reproduktorů a je to právě naprostá absence jakéhokoli zrnění nebo "zahuhlanosti" z jiných látkových kalot, která vás na první poslech okouzlí. Accordo díky tomu bezpečně odhalí jakkoli neadekvátní zesilovač, který není na nejvyšších frekvencích dostatečně transparentní. Nejlépe jim v tomto ohledu vyhovují zesilovače pracující v čisté třídě A a případně také lampové konstrukce. Jejich neutralita dává hned velmi dobře rozpoznat, s čím má daný zesilovač problémy. Aby nedošlo k mýlce, musím říct, že Serblin se v tomto ohledu pohyboval na hraně mezi muzikálností a analytičností svých dítek a výsledek prostě a jednoduše stojí za to.





Franco Serblin Accordo jsou co do objemu reproduktory velmi malé a s tím je třeba počítat. Jejich stvořitel o nich přemýšlel jako o dokonalém společníkovi do malých místností, kde budou svého majitele den co den svádět k poslechu oblíbené hudby. Accordo se v malých (pod 20 m2) a středních (pod 30 m2) místnostech cítí jako doma. Zkuste je postavit do velkého pokoje a snažit se je tlačit výkonným zesilovačem k velmi vysokým hlasitostem a kouzlo bude pryč. Accordo jsou jako stvořené pro klidný večerní poslech se sklenkou vína při nižších a středních hlasitostech (čili takových, které vaše sousedy nedonutí bušit vám vztekle na dveře), ale rozhodně nejsou určeny pro ozvučování večírků nebo větších obytných ploch. Dobře mám v paměti, když se občas tyto klenoty na výstavách snažili jejich vystavovatelé tlačit nad tuto mez v místnostech o velikosti menší tělocvičny a výsledek byl řekněme spíše rozporuplný.

Pokud ovšem Accordo necháte hrát tam, kam byly navrženy a určeny, odmění se vám jako žádné jiné reproduktory v této kategorii. Osobně jsem tyto reproduktory poslouchal v místnosti zhruba 24 m2 s umístěním asi 25 až 45 cm od zadních stěn a přesně podobné instalace Accordo přesně hoví. Jejich konstruktér chtěl vytvořit dokonalý „domácí“ monitor a podle mého názoru se mu to povedlo. Pro dokonalý zážitek ovšem potřebujete také špičkový zesilovač. Zkuste spárovat Accordo s levným zesilovačem a okradete se o celé kouzlo, které je schopno z těchto Serblinových dítek vycházet.





Accordo chyby v řetězci nepromíjí a s tím je třeba počítat. Jako nejlepší možnou kombinaci, kterou jsem měl možnost delší dobu poslouchat, bylo spojení těchto malých monitorů s relativně silným lampovým zesilovačem Leben CS-660p. Při tomto experimentu jsem zjistil, že až dosud jsem neměl tušení, jak dobrý vlastně tento lampový „konec“ je. Accordo jeho přednosti odhalilo v plné nahotě. Měli jsme zde dostatečný drive a dynamiku, za kterou by se nemusely stydět ani tranzistorové zesilovače ve stejné ceně a zároveň tato kombinace poskytla naprosto fantastické podání středního pásma a výšek, kde ani nelze mluvit o těchto pásmech v tomto případě odděleně. Reprodukce byla koherentní a vše bylo zasazeno do prostoru s naprostou samozřejmostí. Hutný, detailní a nádherně podmanivý zvuk, který nediskriminoval žádný žánr od klasiky po pop nebo hardrock.

V případě jiných lampových zesilovačů je třeba dávat pozor na výkon a skutečně se poohlížet spíše po silných lampových koncích než po slabších integrovaných zesilovačích. Namátkou mě napadá kromě zmiňovaného Lebenu CS-660p také jeho nástupce CS-1000p nebo McIntosh MC275. Pro maximální výkony lze klidně sáhnout po superdrahých lampách Air Tight ATM-211 či dokonce Triode TRX-M845. Accordo je také velmi zajímavé tím, že ocení jakýkoli upgrade zesilovače nebo zdroje, jejichž kombinace s Accordo by se mohla zdát vzhledem k ceně těchto malých monitorů absurdní. Accordo a lampy, to je kombinace, kterou měl v hlavě také Franco Serblin, když tyto reproduktory navrhoval a ve výsledku to skutečně funguje na jedničku.





Accordo si skvěle rozumí i s tranzistorovými zesilovači typu Luxman nebo Accuphase (cítím zde v kostech, že kombinace s novým modelem E-600 by mohla být to pravé ořechové). Spárujte Accordo s top modelem Luxman L-590AX a budete nadšení ze všeho, co se odehrává od vyšších basů nahoru. Zvuky se díky černočernému pozadí Luxmana zjevují a opět dlouze doznívají v široké, ale nikoli přehnaně efektní, scéně před vašimi slechy. Vše je vymodelováno s laserovou přesností. Luxman na basech také umí, ale jsou to jiné basy, než známe např. z tranzistorových AB typu Electrocompaniet ECI-5 mk2 nebo Burmester 082. Objemově vám může zpočátku připadat, že je jich méně a jakoby se rychleji ztrácejí a faktem také je, že Luxmaní třída A na basech nepumpuje jako utržená z řetězu, ale kontruje např. na Burmester 082 přesností a schopností věrně přenést témbr nástrojů.

Samotná Accorda mají poměrně rychlý pokles na nižších basech, což se vzhledem k velikosti ani obejít nedá, ale s vhodným zesilovačem to ve vhodné místnosti nebude představovat problém. A pokud se přeci jen budete ošívat kvůli nedostatku basů, je vhodné k těmto zázrakům přidat dodatečně rychlý subwoofer. Je ovšem nutné počítat s tím, že Accordo k sobě nárokuje to nejlepší, a to platí také o subwooferu, takže pokud budete šahat do kapsy, tak poměrně hluboko, abyste mohli složit zálohu na B&W DB-1, JL Audio Fathom 210/212/213, REL G1/G2 nebo sérii Velodyne DD+. Velmi zajímavou možností, jak ušetřit, je B&W PV1D, který nestojí mnoho a přitom je neskutečně rychlý a detailní, což je první předpoklad k úspěšnému spárování s Accordo. Accordo ve spojení s dobrým subwooferem mohou v běžném prostředí udělat podstatně lepší službu než stejně cenově položené sloupové reprosoustavy. Vše pouze za předpokladu dokonalého sladění.





Po delší zkušenosti s Accordo musím říct, že ocení nejen výše zmiňované integrované zesilovače, ale také dělené Luxmany série 600 či dokonce 800. Kombinace cenově na první pohled neadekvátní složená z vlajkového přehrávače Luxman D-08 a koncového zesilovače M-800A se ukázala jako možný konec cesty a hledání běžného hifisty smrtelníka. Pokud se pro Accordo na základě poslechu rozhodnete, pak k nim určitě vyberte to nejlepší, co si aktuálně můžete dovolit a pokud by se někde mělo přidat o něco málo více, než je u podobných reproduktorů obvyklé, pak by to měl být zesilovač. V kombinaci s Accordo neurazí ani základní Devialet 120, který se velmi osvědčil a zvlášť při přehrávání hi-res audia se člověk jal přehodnocovat averzi k zesilovačům pracujícím ve třídě D.

Accordo ale nejsou zcela dokonalé reproduktory, i když své nadšení mohu těžko skrýt. Rozhodně to nejsou reproduktory určené pro fanoušky tvrdších žánrů, kde svou rychlostí nemají nejmenší problém ani se speed metalem, ale díky své detailnosti se schopnosti v komorních hlasitostech ukazovat dynamiku nahrávky vám přijdou zmiňované žánry ploché. A řekněme si to upřímně, budou vám chybět také ony zmiňované spodní oktávy. Záznamy s nízkou dynamikou Accordo prostě neumí zahladit a zlidštit tím, že k nim přidá něco rozmázlých basů, které budou doznívat o něco déle, než je nezbytně nutné. Pokud jste multižánroví posluchači, Accordo vás budou svádět poslouchat více houslových nebo klavírních koncertů či alternativně jazz. Ostatně tak to i Franco Serblin zamýšlel.





Accordo jsou určeny hlavně pro vyznavače akustických nástrojů, ale na jedničku zvládnou i další žánry kromě různých odnoží metalu. Vše, co potřebují, je omezený prostor a rozumné hlasitosti. V tomto ohledu jsou např. Sonus Faber Guarneri Evolution univerzálnější s větším basovým fundamentem a se schopností hrát podstatně hlasitěji bez toho, aniž byste měli pocit, že je trápíte. V běžném pokoji to nepředstavuje problém, ale např. ve velkém obýváku rodinného domu (40 m2 +) už ano. Pokud vás charakter Accordo zaujme, pak se v podobných místnostech už musíte zabývat spíše sloupovým modelem Ktema.

Pokud by se dal zvuk Accordo shrnout do několika jednoduchých slov, byla by to transparentnost, prostor, rychlost a koherentnost projevu těchto reprosoustav. To vše jen s adekvátními partnery. Jako rozumné minimum vidím přístroje na úrovni Audia Flight Three, které jsem na těchto reproduktorech také vyzkoušel. Jako optimum zase lze považovat lampové konstrukce pracující ve třídě A.