Audio Research VSi75: osvěžení na lampách KT-150

Audio Research VSi75: osvěžení na lampách KT-150
, , recenze
Americká značka Audio Research koncem minulého roku vybavila svůj úspěšný integrovaný zesilovač VSi75 lampami KT-150, které nahradily starší typ KT-120. Podívejme se na tuto novinku podrobněji v naší recenzi.
Kapitoly článku:
reklama
Problém testů lampových zesilovačů je v tom, že si musíte být naprosto jisti, že máte k dispozici rozehraný kousek, a pokud je nový, tak jej alespoň několik desítek hodin nechat zahořet. To byl první kámen úrazu v případě zapůjčeného zesilovače Vsi75, který byl prakticky nový. Displej po vybalení ukazoval přibližně 12 nahraných hodin. Použité lampy KT150 potřebují podstatně více času, aby jejich zvuk takříkajíc vykvetl. V průběhu testování jsem se tímto kouskem dostal až na hodnotu okolo 70 hodin, což už pro „otevření“ zvuku postačovalo.





Zvukový projev si prošel značným posunem a od počátečního téměř zklamání jsem se propracoval až k nadšení z projevu „sedmdesátpětky“. Audio Research doporučuje 600 hodin zahoření, což je naprosto šílená kvóta, která znamená každodenní skoro 2hodinové hraní po celý jeden rok. Zahořet takto zesilovač pro účely testu je tedy prakticky nemožné, pokud se nejedná o demo kousek užívaný dlouhodobě ve studiu. Navíc, kdo bude schopen po 600 hodinách říci, zda se zvuk zlepšil nebo v jakém směru se změnil a nebýt při tom zásadně ovlivněn zvyknutím na daný zvuk?





Audio Research Vsi75 je příkladně zabalený. Lampy cestují zvlášť a samotné tělo zesilovače cestuje samostatně. To má svou logiku, protože lampy jsou poměrně náchylné na špatné zacházení a otřesy, které mohou při překročení určité meze znamenat pro danou lampu konečnou. Jejich skleněné baňky jsou samozřejmě náchylné z pochopitelných důvodů k rozbití. Lampy KT150 si tedy při přepravě hoví ve vypolstrované krabici a po vybalení je nutné je do patic zesilovače osadit. To je nutné učinit při zcela odpojeném přístroji od napájení.

Každá lampa je označena značkou s informací o tom, do které patice patří. Tuto informaci je vhodné brát vážně. Samotný zesilovač pak disponuje ručním nastavováním bias (v mA) a k tomuto účelu je k dispozici plastová tyčinka, která se zasune do úzkého otvoru vedle lampy a otáčením se aretuje proud, který by měl podle specifikací u každé lampy být nastaven na hodnotu 65 mA. Regulace biasu by se měla zásadně provádět u zahřátého přístroje (zhruba po 20 minutách), což může být občas problematické, neboť lampy jsou už poměrně horké a vy se s nimi při regulaci můžete dostat do kontaktu. Pokud nejste extrémně nešikovní, tak to v reálu nepředstavuje žádný problém. Tato kalibrace není každodenní záležitostí, ale spíše je vhodné vždy po několika týdnech zkontrolovat údaje pomocí funkce „bias“ na předním panelu.





Audio Research Vsi75 je obdařen 75 watty na kanál, což je na poměry lampových integrovaných zesilovačů celkem vysoká hodnota. Při poslechu běžných nahrávkek s průměrnou dynamikou jsem měl během testu pocit, že má testovaný zesilovač výkon podobný spíše silným tranzistorovým zesilovačům ve třídě AB. Výrobce samozřejmě v uváděných hodnotách nelže a deklarovaný výkon je pravdivý. Tento integrovaný zesilovač nemá problém rozhýbat ani sloupové reprosoustavy Sonus Faber s průměrnou citlivostí jako Olympica II nebo Cremona Auditor. Franco Serblin Accordo, které také ocení velmi výkonný zesilovač, neměly s Audio Research VSi sebemenší problém. Překvapila také velmi dobrá kontrola středobasových měničů i přes deklarovaný poměrně nízký činitel tlumení.

Pokud se na Audio Research podíváme blíže, tak asi každého na první pohled zaujmou netypické rozměry. Zesilovač samotný je spíše delší než širší a díky vysokým lampám a výstupním transformátorům je také poměrně vysoký. Celkové rozměry jsou ovšem spíše kompaktní. Konstrukce zesilovače je vyrobena z hliníkových plechů o tloušťce zhruba 3 mm a celé šasi je příkladně tuhé. Hmotnost zesilovače činí 16,5 kg a většinu z této hmotnosti mají na svědomí těžké transformátory. Celkově Audio Research působí spíše technicistně a moderně než jako klasický lampový zesilovač z dob dávno minulých.





Všechno, co se týká tohoto zesilovače, je provedeno nadmíru solidně a je jedno, zda vezmete do ruky dálkový ovladač, který je proveden kompletně z hliníkové slitiny, nebo se podíváte pod „kapotu“ zesilovače. Výkonové řídící lampy je možné zakrýt perforovaným krytem, který je vyroben opět z tenkého hliníkového plechu. Ze zesilovače ale máte rázem poměrně nevzhlednou krabici. Mnohem lepším dojmem zesilovač působí s velkými krásnými lampami KT-150 bez krytu a předpokládám, že tak jej bude provozovat většina uživatelů.

V rámci testu byly využity různé zdroje, ale všechny byly limitovány na využití nesymetrických vstupů integrovaného zesilovače Vsi75. Někdo může na absenci XLR symetrických vstupů žehrat, ale faktem zůstává, že v případě nesymetrické konstrukce nemá toto řešení žádné opodstatnění, a naopak je často zdrojem problémů, respektive zhoršení zvukové kvality (vizte Audionet SAM G2). Pro Audio Research se tedy vyplatí nalézt vhodný analogový interkonekt s konektory RCA. V tomto ohledu bych lovil spíše v nabídce super čisté mědi, protože některé stříbrné interkonekty by mohly posunout neutralitu směrem k analytičnosti a chladnosti.





Audio Research Vsi75 jako takový není úplnou novinkou a je na trhu již několik let, ale výrobce nyní změnil výstupní lampy KT-120 za novější model KT-150. Konstruktéři firmy tvrdí, že výměna tomuto zesilovači svědčí a celkové výkony se posunuly zase o malinký kousek dále. Toto tvrzení nelze ověřit, ale lampy Tung-Sol KT-150 jsou všeobecně označovány za lepší než jejich předchůdci KT-120. Lampy každopádně disponují vyšší životností než jejich starší verze.


Audio Research Vsi75 – technické specifikace:


  • Výkon zesilovače: 75 wattů kontinuálně na kanál v rozmezí 20 Hz až 20 kHz (na 1 kHz je celkové harmonické zkreslení 1,5 % při výkonu 75 wattů – typicky 0,5 % při výkonu 1 watt).
  • Výkon zesilovače je závislý na správném nastavení lamp KT150 a jejich životními cyklu (výrobce uvádí až 3000 hodin).
  • Přenášené pásmo: (-3 dB) 12 Hz až 70 kHz.
  • Frekvenční odezva: (-3 dB při 1 wattu) 1 Hz až 70 kHz.
  • Vstupní citlivost: 0,55 V RMS Single-ended pro deklarovaný výkon (32,5 dB gain při zátěži 8 ohmů)
  • Vstupní impedance: 52,5 ohmů (single-ended).
  • Počet analogových vstupů: 5 (Single Ended RCA konektory).
  • Maximální vstupní úroveň: 10 V RMS (na libovolném analogovém vstupu).
  • Výstupní polarita: neinvertovaná (bez možnosti změny).
  • Ovládání na čelním panelu: hlasitost nahoru, hlasitost dolů (103 kroků), zapínání a vypínání, změna vstupu, ztlumení, informace a bias (všechny funkce jsou přítomny i na dálkovém ovladači).
  • Podporovaná zátěž na reproduktorových svorkách: 8 ohmů a 4 ohmy.
  • Celková zpětná vazba: 4 dB.
  • Slew Rate: 10 voltů/mikrosekunda.
  • Rise Time: 4 mikrosekundy.
  • Odstup signál/šum (S/N): méně než 1,0 mV RMS -88 dB pod deklarovaným výkonem (IHF váženo).
  • Napájecí zdroje: elektronicky regulované nízkonapěťové a vysokonapěťové zdroje pro vstupní části (40 vteřin warm-up/brown-out + ztišení).
  • Kapacita energetického zdroje: přibližně 350 joulů
  • Napájení a příkon: 100-125 VAC 60 Hz (200-250 VAC 50 Hz) 400 wattů při deklarovaném výkonu, 600 wattů při maximálním výkonu a 210 wattů v klidovém režimu bez signálu (v módu „stand-by“ 1 watt).
  • Podporované lampy: 4 lampy typu KT150 jako výkonové a 2 lampy 6H30 jako řídící.
  • Rozměry: šířka (36,8 cm) x výška (23,5 cm) x hloubka (41,3 cm)
  • Hmotnost: 16,5 kg čistá váha a 22,4 kg zabaleno.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek2 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek