www.svetaudia.cz
>
>
>

Pioneer N-70A: téměř dokonalý streamer

Pioneer N-70A: téměř dokonalý streamer
, , recenze
Měli jsme jako jedni z prvních možnost otestovat přednosti zbrusu nového streameru Pioneer N-70A, který v současné nabídce představuje to nejlepší, čím se firma může pochlubit. Konkurenční přehrávače jako Marantz NA-8005 ovšem nebudou snadnými soupeři.
K oblíbeným
reklama
Pioneer N-70A jsme posuzovali v několika kategoriích. Stěžejní důraz jsem v tomto ohledu kladl na zvukové kvality přehrávače při využití přehrávání po domácí síti a USB. Většina uživatelů bude velmi pravděpodobně využívat především přehrávání ze síťového disku a příležitostně i rozhraní USB pro přehrávání DSD. Možností je v případě streameru N-70A opravdu mnoho, neboť může velmi dobře sloužit jako centrální digitální přehrávač díky dodatečným digitálním vstupům (SPDIF) a výstupům (SPDIF).

Než jsem poprvé zapojil Pioneer N-70A do sestavy a začal přehrávat neposlouchaná alba, byl jsem si téměř jist, že si budu muset dát pár dní hudebního půstu, abych mohl ocenit zvukové kvality přehrávače z nižší cenové hladiny. Obvykle je průvodním jevem přechodu od levnějšího k dražšímu přehrávači plochá reprodukce se šustivými nejvyššími frekvencemi a pouze průměrné rozlišení napříč celým frekvenčním spektrem a nevalná dynamika. Pioneer N-70A mě v tomto ohledu velmi příjemně překvapil tím, že naprostou většinu těchto nedostatků nemá, resp. nejsou tak patrné jako u jiných zařízení v této cenové relaci.





Největší předností tohoto nového streameru je rozhodně rozlišení a bezchybně zobrazený prostor nahrávky. Pioneer N-70A je v tomto ohledu tak dobrý, že poslal na hanbu i oceňovaný převodník české provenience Casea Orion Lite. Tonalita Pioneeru je neutrální a nebude tak možné kompenzovat jakékoli nedostatky reprodukčního řetězce. Pokud připojíte Pioneer k lampovému nebo tranzistorovému zesilovači s mírně „teplejším“ projevem, rozhodně nebudete výsledkem zklamáni. Troufnu si dokonce říct, že tento streamer bude adekvátním partnerem k integrovaným zesilovačům s dvojnásobnou cenovkou, než sám nosí.

Pokud máte dostatečnou sbírku hudby v různém rozlišení, můžete se na vlastní uši přesvědčit, že Pioneer N-70A bez sebemenšího zaváhání dokáže rozlišovat mezi nahrávkou v klasickém rozlišení „RedBook“ (16-bit/44,1kHz) a její verzí ve vysokém rozlišení, což znamená 24 bitů a 96 kHz nebo vyšší. Dobrým příkladem v tomto ohledu byla např. nahrávka Los Angeles Guitar Quartet – LAGQSPIN v rozlišení 24 bitů/176,4 kHz ve srovnání s běžnou verzí v obligátních 16 bitech/44,1 kHz. Benefity vyššího rozlišení jsou patrné napříč všemi žánry, ale přeci jen nejvíce z rozdílů těží klasická hudba a některé odnože jazzu či progresivního rocku.





Ve srovnání s dražšími hudebními streamery chybí v případě Pioneeru N-70A větší důraz na spodních frekvencích. Prokreslenost a kontury basům nechybí, ale ve srovnání s Luminem nebo jinými dražšími streamery jsou nejnižší frekvence takové „lehkonohé“. Tuto kritiku ovšem berte s rezervou, protože nic lepšího v této cenové kategorii jen tak neuslyšíte. Pokud máte zesilovač, který má dostatečný fundament basové složky, pak výše uvedená skutečnost nemusí znamenat výraznější problém.

Dynamika je u běžných rockových a jazzových nahrávek na velmi slušné úrovni, tedy alespoň pokud to nahrávka samotná a její kvalita dovolí. Rezervy bychom mohli najít opět především při přehrávání klasické hudby, která prostě neochvějně vyžaduje to nejlepší, co si vaše kapsa může dovolit. V tomto ohledu se Pioneer N-70A nemůže měřit s drahými streamery nebo D/A převodníky s cenovkami nad 60 000 Kč. Bernard Haitink, London Symphony Orchestra - Beethoven Symphonies znějí s menší dynamikou a nadhledem, než s jakou jsem zvyklý ji slýchávat na dražších zařízeních. Zázraky se tedy nedějí. Ovšem na druhou stranu musím opět zopakovat, že nic lepšího v dané cenové relaci ani největší optimista čekat nemůže. Výkony jako tyto byly ještě před pár lety vyhrazeny zařízením s podstatně vyšší cenovkou.





Naproti tomu alba Kenny Burrell – Midnight Blues (24-bit/96 kHz) nebo Daft Punk – Random Access To Memories (24-bit/88,2 kHz) hrála jedna radost bez zásadních výtek. Pokud tedy nejste zrovna vyznavači klasické hudby, budete slabé stránky tohoto streameru ve spojení s adekvátní aparaturou hledat marně. Pokud by Pioneer zapracoval a model N-70A by v další inkarnaci nebo revizi uměl zahrát níže a také s větším důrazem na nižších frekvencích, rázem by se některé dražší konkurenční streamery musely opravdu velmi urputně poprat o své místo pod sluncem. Přehrávání PCM hudebních souborů (FLAC, MP3 nebo ALAC) po síti nemá žádné výraznější nedostatky a streamer samotný reaguje na všechny pokyny rychle a bez zaváhání.

Pokud si chceme otestovat možnosti při přehrávání DSD, musíme se posunout k USB, které je nutné pro přehrávání hudby zakódované v DSD. Je dost dobře možné, že s některým dalším updatem firmware streameru bude možné přehrávat DSD i po síti. Prozatím ale streamer ani soubory s koncovkami DSF nebo DSDIFF nevidí a složky, kde jsou uloženy, automaticky ignoruje a ani je v nabídce nezobrazuje. Je velmi pravděpodobné, že i po podobném upgrade firmware bude pro přehrávání potřeba NAS s nainstalovaným MinimServer nebo podobným software.





Poněkud překvapivou záležitostí je z hlediska zvukové kvality skutečnost, že přes USB rozhraní s podporou asynchronních přenosů (TYP B na zadní straně přístroje) je výsledek ještě o chloupek lepší než v případě sítě. Rozdíly to nejsou v pravdě velké, protože pro odhalení tohoto faktu bylo potřeba několikrát přepnout do obou módů a pečlivě vybrat nahrávky, kde rozdíly slyšet byly. Pokud se tedy rozhodnete využívat Pioneer N-70A jako USB převodník, nebudete rozhodně strádat. Počítat ovšem musíte s dobře nastaveným počítačem, čímž myslím především software pro přehrávání hudebních souborů. Např. v případě mnou využívaného přehrávače Foobar2000 jeho síla tkví v možnostech jeho doplňkových softwarových pluginů. Konkurenční platforma Apple s nainstalovaným software pro přehrávání hudebních souborů, jako je známá Amarra nebo Audirvana, odvede stejnou ne-li lepší službu než PC.

Přehrávání obou formátů DSD (64/128) přes USB je velmi vítaným bonusem, ale samotné hudby v nativním DSD formátu není mnoho. Pokud už nějakou máte, budete na výsost spokojeni. Přehrávat skrze softwarový přehrávač můžete nejen soubory s koncovkou DSF a DSDIFF, ale třeba obrazy SACD pořízené na PlayStation 3. Tímto vás samozřejmě nenavádím k pirátství, ale je pravdou, že valná většina vydavatelství prostě DSD záznamy pořízené pro účely vydaní SACD do oběhu ani přes placené služby nepouští. Reprodukce DSD je hladká a velmi příjemně poslouchatelná. Ve srovnání s PCM ji mírně chybí živost a rozlišení nejvyšších frekvencí, což ovšem vynahrazuje „analogovou“ plynulostí a perfektní homogenitou reprodukce. Tento jev není nijak ojedinělý, protože pouze velmi drahé přehrávače a převodníky některých značek mají šanci vymanit se z tohoto schématu a smazat některé nectnosti DSD. Expertem v tomto oboru je jednoznačně Meitner, Emm Labs, dCS a v posledních letech také Luxman a Accuphase.





Pokud plánujete používat koaxiální a optický vstup SPDIF, bez problému to můžete učinit. Propojení s multimediálním centrem nebo televizí funguje naprosto bezproblémově, jen nesmíte zapomenout, že limitem je dvoukanálová reprodukce do rozlišení 24-bitů/192 kHz. Kvalita zvuku při sledování filmů je zcela dostatečná a poskytuje vítaný bonus kvalitního zvukového doprovodu k oblíbeným koncertům nebo filmům. Podobné je to i v případě předního USB vstupu, který má standardní „počítačové“ rozměry a jde tedy o typ A. Tento port hraje podstatně hůře než typ B na zadní straně streameru, ale pokud pro přehrávání využijete telefon nebo jiný kompromisní zdroj a budete přehrávanou hudbu míst spíše jako kulisu než jako zdroj pro kritický poslech, pak v jeho užití není sebemenší problém.

Podpora internetových rádií je v případě Pioneeru N-70A využitelná k plné spokojenosti náročnějšího posluchače. Některé starší streamery v podobné cenové relaci také umožňují poslech internetových rádií, ale kvalita takového poslechu byla většinou nevalná, což v případě Pioneeru N-70A naštěstí neplatí. Podobně to platí i pro placenou službu Spotify, kde si skrze Pioneer můžete pouštět libovolnou hudbu ve slušné kvalitě (mp3 o vysokém bitrate). Vliv volitelných filtrů pro DSD a PCM se dá označit za marginální, neboť ani při mnoha pokusech jsem nezaznamenal u testovacích hudebních souborů nějakou výraznější změnu ve zvuku, která by byla nějakým způsobem uchopitelná a popsatelná pro účely této recenze. Samotné zvukové kvality jsem posuzoval se zapnutými algoritmy Hi-Bit 32 a up-sampling. Rozdíly byly opět marginální a největší vliv mělo samotné převzorkování, které vtisklo zvuku jisté změkčení a pomáhalo hlavně u hudby o nízkém rozlišení.





Pioneer při přehrávání rozmazluje nejen možností nainstalovat si aplikaci pro ovládání, ale také velmi kvalitním dálkovým ovladačem, který umožňuje kompletní ovládání všech funkcí. Vše je logické a má velmi dobrou ergonomii. Snad až na malý displej přístroje, který ze zhruba dvou metrů nabízí velmi malé fonty pro orientaci ve stromové struktuře nabízené hudby. V tomto případě ovšem nastupuje zmíněná aplikace na telefonu či tabletu.
reklama
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek