Luxman L-507uX: univerzální voják

Luxman L-507uX: univerzální voják
, , recenze
Minulý rok jsme si vzali do parády vlajkový model integrovaných zesilovačů Luxman ve třídě A a nyní přichází řada na zástupce integrovaných zesilovačů ve třídě AB. Luxman L-507uX nahradil model L-507u a představuje skutečně univerzální nářadí.
Kapitoly článku:
  1. Luxman L-507uX: univerzální voják
  2. Luxman L-507uX - bližší pohled
  3. Jak to hraje?
  4. Závěr



reklama
Testovat a psát recenze na současnou produkci japonské značky Luxman je čirá radost. Firma evidentně zažívá opravdu úspěšnou dekádu a navrací se tam, kde to umí nejlépe, což jsou jednoznačně high-endové audio komponenty. Další příjemnou skutečností je, že v tomto byznysu, kde se točí stále větší peníze a kde není výjimkou zesilovač za milión, Luxman zůstává nohama na zemi. Luxman není a nikdy pravděpodobně nebude lacinou značku ani v domácím Japonsku, kde prodá většinu své produkce Stále lze u většiny jeho produktů hovořit o velmi dobrém výkonu k požadované ceně. Portfolio nekopíruje věrně aktuální trendy v oblasti spotřební elektroniky, kde jiné asijské firmy chrlí množství hudebních streamerů a převodníků, ale na druhou stranu si téměř vždy můžete být jisti, že pokud s něčím firma přijde, bude to na trhu dalších 5 nebo více let.

Podobně je na tom třeba konkurenční značka Accuphase, která je doma v Japonsku v podstatě jediným vážnějším konkurentem Luxmanu. Na evropském trhu a v USA je situace poněkud odlišná od japonského, protože zde si Accuphase vydobyla poměrně značné renomé, na což měla posledních 25 let. Na českém trhu se Luxman snaží bodovat zhruba od roku 2005. Firma uvedla na trh svůj první výrobek v podobě setu rádia s reproduktory již v roce 1928. V tomto období Japonsko rozhodně neplatilo za giganta na poli výroby spotřební elektroniky. Ta se kupovala především od firem původem z USA nebo Evropy.



Luxman L-590AX

Luxman se od svých počátků vydal cestou výroby svých vlastních elektro součástek a také se etabloval jako jejich dodavatel pro další známé výrobce. Společnost přežila i přes několik zásadních změn až do dnešních dnů, kdy se už firma pyšní skoro 90 lety své existence. V 70. letech minulého století se značka začala etablovat jako prémiový výrobce audia pro ty, kdo bažili po kvalitním zvuku a luxusním provedení audio komponent. Primárním cílem firmy byly v té době elektronkové zesilovače nejvyšší kvality, což se ostatně podařilo a připomenout si velmi letmo můžeme např. legendární kombo předzesilovače a koncového zesilovače C-1000/M-2000, pod kterými je podepsán známý britský konstruktér lampových zesilovačů Tim de Paravicini.

Ten již nyní pracuje i přes pokročilý věk pro svou vlastní značku lampových zesilovačů EAR, které pro zajímavost poslouchá třeba Paul McCartney. Z firmy Luxman se postupem času a také díky různým krizovým situacím v průběhu existence firmy vydělilo několik zásadních konstruktérských legend, jako je již zmiňovaný Tim de Paravicini. Jmenovat můžeme např. konstruktéry jako Taku Hyodo (Leben), Atasushi Miura (Air Tight), Masami Ishiguro (Air Tight) nebo Jiro Kasuga (Accuphase). Všechny tyto značky si našly za léta existence mnoho příznivců a žádná z nich neupadla v zapomnění, což o něčem vypovídá.


Luxman L-507uX

Luxman si prošel i obdobím, které lesk jeho slávy značně zakalilo, což bylo hlavně spojení s dalším japonským elektro gigantem Alpine. Ten se orientoval téměř výhradně na levnější spotřební elektroniku. Společnost Alpine chtěla v rámci akvizice využít renomé Luxmanu k prodeji levných masově prodávaných výrobků. Tento relativně neuvážený krok se ovšem ukázal jako velmi kontraproduktivní a za pár let téměř pohřbil prodeje Luxmanu v horních patrech audio techniky, ale rovněž vyšlo najevo, že v levných přístrojích značka nemá potřebnou komerční sílu na to, aby mohla konkurovat zaběhnutým mainstreamovým výrobkům značek Yamaha nebo Sony. Postupem času se v 90. letech Luxman vrátil k tomu, co uměl nejlépe a tedy k high-endovému audiu.

V roce 2009 přivítal Luxman pod křídly čínský holding IAG (International Audio Group), který má ve svém portfoliu další známé značky jako Mission, Wharfedale či Audiolab. Možná právě díky zkušenostem z historie značky Luxman ponechal současný vlastník vývoj i výrobu v japonském městě Jokohama, takže se zesilovače i další přístroje mohou svým Made in Japan hrdě hlásit ke svému původu.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016,  recenze, Petr Štefek,  1 komentář
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016,  aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016,  aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016,  aktualita, Petr Štefek,  2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016,  recenze, Petr Štefek