Luxman D-05u: univerzální přehrávač s USB převodníkem
8.4.2016, Petr Štefek, recenze
Měli jsme možnost vyzkoušet zbrusu nový univerzální přehrávač Luxman pod označením D-05u. Výrobce nezklamal a nový přehrávač se dočkal v mezigenerační obměně všeho, co mu doposud chybělo, nebo toho, co si zákazníci přáli.
Kapitoly článku:
- Luxman D-05u: univerzální přehrávač s USB převodníkem
- Luxman D-05u - bližší pohled
- Luxman D-05u - jak hraje?
- Luxman D-05u - univerzál za rozumné peníze
Japonský Luxman je jednou z nejstarších (spolu se společnostmi Denon, JVC a Yamaha) společností v oblasti elektroniky a její vznik se velmi úzce váže na zavedení veřejného rozhlasu v Japonsku, kde společnost v roce 1928 uvedla na trh svůj první výrobek v podobě kombinace rádiového přijímače s reproduktory. V těchto dobách Japonsko rozhodně neplatilo za giganta na poli výroby spotřební elektroniky a ta se kupovala především od firem původem z USA nebo Evropy. Luxman tento rok slaví 90 let od svého založení a jako na běžícím pásu uvádí velmi zajímavé výrobky.
Luxman se na svém počátku vydal cestou vlastní výroby elektro součástek a etabloval se jako dodavatel pro známé výrobce. Poslední desetiletí je pro Luxman velmi úspěšné a téměř každý výrobek, který na trh vypustil, byl velmi povedený. Luxman tak trochu připomíná Sony se svou řadou Espirit (ES) v dobách své největší slávy. Primárním trhem pro Luxman stále zůstává domácí Japonsko. Na trhy v Evropě a USA přišel Luxman znova před zhruba 10 lety a doposud se mu nepodařilo na těchto trzích překonat v prodejích svého úhlavního japonského konkurenta Accuphase. Na domácím japonském trhu je situace zcela opačná, avšak nutno podotknout, že je tomu tak zčásti také proto, že Luxman má ve svém portfoliu mimo drahých exkluzivních modelů také výrobky pro běžné „smrtelníky“.
Luxman se na svém počátku vydal cestou vlastní výroby elektro součástek a etabloval se jako dodavatel pro známé výrobce. Poslední desetiletí je pro Luxman velmi úspěšné a téměř každý výrobek, který na trh vypustil, byl velmi povedený. Luxman tak trochu připomíná Sony se svou řadou Espirit (ES) v dobách své největší slávy. Primárním trhem pro Luxman stále zůstává domácí Japonsko. Na trhy v Evropě a USA přišel Luxman znova před zhruba 10 lety a doposud se mu nepodařilo na těchto trzích překonat v prodejích svého úhlavního japonského konkurenta Accuphase. Na domácím japonském trhu je situace zcela opačná, avšak nutno podotknout, že je tomu tak zčásti také proto, že Luxman má ve svém portfoliu mimo drahých exkluzivních modelů také výrobky pro běžné „smrtelníky“.
Primárním cílem firmy bylo v 70. letech minulého století vyrábět špičkové elektronkové zesilovače, což se firmě také dařilo, a mohu jen připomenout legendární „kombo“ předzesilovače a koncového zesilovače C-1000/M-2000, pod kterým je mimo jiných podepsán také známý britský konstruktér lampových zesilovačů Tim de Paravicini. Ten v současné době pracuje pro svou vlastní značku E.A.R. reprezentující lampové zesilovače. Ty pro zajímavost poslouchá třeba ex-brouk Paul McCartney a mnoho dalších osobností britské hudební scény.
Z firmy Luxman se postupem času vydělilo několik zásadních konstruktérských legend, jako je již výše zmiňovaný Tim de Paravicini. Jmenovat můžeme např. konstruktéry jako Taku Hyodo (Leben), Atasushi Miura (Air Tight), Masami Ishiguro (Air Tight) nebo Jiro Kasuga (Accuphase). Všechny tyto značky si našly za léta své existence mnoho příznivců a žádná z nich neupadla v zapomnění, což o něčem vypovídá. Luxman má zřejmě talent na hledání schopných konstruktérů, protože ani současný tým se nedá v žádném případě označit za nezajímavý, což také dokládají úspěchy posledních zhruba 10 let.
Před několika lety přivítal Luxman pod křídly čínský holding IAG (International Audio Group), který má ve svém portfoliu další známé britské značky jako Mission, Wharfedale či Audiolab. Prvotní skepse a obavy o to, jak vlastně bude firma pokračovat dále, se ukázaly být liché. U Luxmanu byla kompletní výroba s vývojem ponechána v japonském městě Yokohama a po menších turbulencích je kompletní rovněž japonský management firmy. Přístroje nabízené na oficiálních stránkách Luxman se tak mohou nadále díky Made in Japan hrdě hlásit ke svému původu. Zlí jazykové prorokovali Luxmanu postupný zánik, ale díky rozsáhlým investicím do výroby a vývoje se zdá být opak pravdou.