Franco Serblin Accordo: odkaz legendy
6.8.2014, Petr Štefek, recenze
Franco Serblin byl už za svého života něco jako legenda a jeho zcela posledním počinem před jeho náhlým odchodem byly právě dnes testované reproduktory Accordo, takže mají jistý punc výjimečnosti.
Kapitoly článku:
- Úvod do světa pana Serblina
- Franco Serblin Accordo - bližší pohled
- Jak to hraje?
- Závěr - punc výjiměčnosti není pouze v designu
Franco Serblin nás opustil minulý rok. Po jeho odchodu nám přesto zůstal jeho odkaz v podobě vycizelovaných reprosoustav Ktema a Accordo. Za svého života se stal Franco Serblin legendou světa reproduktorů, neboť svým vlastním umem a pílí dal vzniknout jedné z nejslavnějších italských značek reproduktorů Sonus Faber, která přežila do těchto časů, byť již s trochu jiným směřováním, než tomu bylo v minulosti. Tuto firmu Franco založil před více než 30 lety a dnes je tato značka, resp. firma, součásti holdingu Fine Sound Group, kam spadá i McIntosh nebo Wadia.
Franco Serblin je autorem legendárních reproduktorů jako Sonus Faber Stradivari nebo Extrema a mnohých dalších vesměs velmi povedených konstrukcí, které ve své době diktovaly trendy. Franco byl známý svými experimenty v oblasti designu reproduktorů a jeho výtvory nejen patřily mezi špičku v oblasti kvality zvuku, ale také definovaly jakýsi standard v oblasti zpracování a vzhledu reproduktorů. Franco Serblin útočil svými výtvory na všechny smysly potenciálního zákazníka a nejinak je tomu i u jeho posledních počinů.
Franco Serblin se po rozkolu u svého původního zaměstnavatele Sonus Faber, kde ztratil rozhodující vliv, rozhodl i ve svém pokročilém věku založit novou firmu, která ponese jeho jméno a bude reprezentovat jeho vlastní představu o dokonalém zvuku. Nutno podotknout, že právě tento krok velmi dobře ilustruje to, jak Franco hluboce miloval svou práci. Logickým krokem pro mnohé jiné by byl odchod na odpočinek a užívání si vydělaného jmění, ale Serblin se ponořil hluboko do práce a vydal dvojici odlišných konstrukcí pod svým jménem, které se stalo zároveň i značkou.
Franco Serblin Accordo
Serblin byl velkým propagátorem špičkových regálových, resp. monitorových konstrukcí, což je ostatně vidět i na jeho historii, kdy dal vzniknout takovým legendárním reproduktorům jako Sonus Faber Extrema, kde byl poprvé použit poměrně radikální konstruktérský počin, který spočíval v absenci kondenzátorů výhybky v případě výškového měniče nebo elektromagneticky bržděný basový radiátor, který umožňoval uživateli regulovat úroveň reprodukce na spodních oktávách.
Mezi další legendy patří monitory Sonus Faber Guarneri, které byly inspirovány tvarem a zpracováním houslí a zároveň byly jakousi poctou legendárnímu výrobci houslí, který vedle Stradivariho představoval a dodnes představuje absolutní špičku. Dodnes je design těchto reproduktorů napodobován mnohými výrobci reproduktorů. Nelze nejmenovat také Sonus Faber Electa Amator, které dodnes patří k vyhledávaným reproduktorům z druhé ruky a jejich cena stoupá do značných výšin, neboť si i přes svůj pokročilý věk zachovaly většinu vlastností, které pozitivně hodnotíme i dnes ve věku beryliových výškových měničů či uhlíkových membrán basových jednotek.
Franco Serblin Ktema
Po odchodu Serblina bylo nějakou chvíli nejasné, co bude následovat, ale firmu převzal v řízení Massimiliano Favella, který se Serblinem na konstrukcích spolupracoval a zároveň je jeho zetěm. Dobrou zprávou je, že produkce firmy pokračuje a navíc se podle některých informací připravuje také levnější sloupek, který bude stát mezi modely Accordo a Ktema. Jaký bude tento model, lze jen těžko odhadovat, ale dobrou zprávou je, že současné modely zůstávají v produkci beze změny i nadále.
Franco Serblin Ktema je vlajkovou lodí a zhodnocením všech zkušeností, které Serblin během své kariéry dosáhl. Tvar ozvučnice je velmi neobvyklý a rovněž také basové sekce, která využívá rezonanční desky a „ukrytých“ basových měničů na zadní straně ozvučnice. Ktemy nejsou myšleny jako PA ozvučení velkých místností a jejich kvality velmi dobře vyniknou v místnostech i okolo 30 m2. Tento model jsem slyšel jen krátce během průletu polskou výstavou high-end audia a musím říci, že ve mě tyto reprosoustavy zanechaly velmi hluboký dojem z toho, jak dokázaly reprodukovat akustickou hudbu. K zevrubnějšímu testu těchto reprosoustav se snad v budoucnu také dostanu.
Menší model Franco Serblin Accordo je na první pohled regálovou konstrukcí, ale jde spíše o netypickou formu podlahových reproduktorů, jelikož je stojan součástí reproduktorů a vede v něm kabeláž a rovněž je v něm umístěna výhybka. Samotný objem ozvučnice tak již nic nezmenšuje.
Franco Serblin je autorem legendárních reproduktorů jako Sonus Faber Stradivari nebo Extrema a mnohých dalších vesměs velmi povedených konstrukcí, které ve své době diktovaly trendy. Franco byl známý svými experimenty v oblasti designu reproduktorů a jeho výtvory nejen patřily mezi špičku v oblasti kvality zvuku, ale také definovaly jakýsi standard v oblasti zpracování a vzhledu reproduktorů. Franco Serblin útočil svými výtvory na všechny smysly potenciálního zákazníka a nejinak je tomu i u jeho posledních počinů.
Franco Serblin se po rozkolu u svého původního zaměstnavatele Sonus Faber, kde ztratil rozhodující vliv, rozhodl i ve svém pokročilém věku založit novou firmu, která ponese jeho jméno a bude reprezentovat jeho vlastní představu o dokonalém zvuku. Nutno podotknout, že právě tento krok velmi dobře ilustruje to, jak Franco hluboce miloval svou práci. Logickým krokem pro mnohé jiné by byl odchod na odpočinek a užívání si vydělaného jmění, ale Serblin se ponořil hluboko do práce a vydal dvojici odlišných konstrukcí pod svým jménem, které se stalo zároveň i značkou.
Franco Serblin Accordo
Serblin byl velkým propagátorem špičkových regálových, resp. monitorových konstrukcí, což je ostatně vidět i na jeho historii, kdy dal vzniknout takovým legendárním reproduktorům jako Sonus Faber Extrema, kde byl poprvé použit poměrně radikální konstruktérský počin, který spočíval v absenci kondenzátorů výhybky v případě výškového měniče nebo elektromagneticky bržděný basový radiátor, který umožňoval uživateli regulovat úroveň reprodukce na spodních oktávách.
Mezi další legendy patří monitory Sonus Faber Guarneri, které byly inspirovány tvarem a zpracováním houslí a zároveň byly jakousi poctou legendárnímu výrobci houslí, který vedle Stradivariho představoval a dodnes představuje absolutní špičku. Dodnes je design těchto reproduktorů napodobován mnohými výrobci reproduktorů. Nelze nejmenovat také Sonus Faber Electa Amator, které dodnes patří k vyhledávaným reproduktorům z druhé ruky a jejich cena stoupá do značných výšin, neboť si i přes svůj pokročilý věk zachovaly většinu vlastností, které pozitivně hodnotíme i dnes ve věku beryliových výškových měničů či uhlíkových membrán basových jednotek.
Franco Serblin Ktema
Po odchodu Serblina bylo nějakou chvíli nejasné, co bude následovat, ale firmu převzal v řízení Massimiliano Favella, který se Serblinem na konstrukcích spolupracoval a zároveň je jeho zetěm. Dobrou zprávou je, že produkce firmy pokračuje a navíc se podle některých informací připravuje také levnější sloupek, který bude stát mezi modely Accordo a Ktema. Jaký bude tento model, lze jen těžko odhadovat, ale dobrou zprávou je, že současné modely zůstávají v produkci beze změny i nadále.
Franco Serblin Ktema je vlajkovou lodí a zhodnocením všech zkušeností, které Serblin během své kariéry dosáhl. Tvar ozvučnice je velmi neobvyklý a rovněž také basové sekce, která využívá rezonanční desky a „ukrytých“ basových měničů na zadní straně ozvučnice. Ktemy nejsou myšleny jako PA ozvučení velkých místností a jejich kvality velmi dobře vyniknou v místnostech i okolo 30 m2. Tento model jsem slyšel jen krátce během průletu polskou výstavou high-end audia a musím říci, že ve mě tyto reprosoustavy zanechaly velmi hluboký dojem z toho, jak dokázaly reprodukovat akustickou hudbu. K zevrubnějšímu testu těchto reprosoustav se snad v budoucnu také dostanu.
Menší model Franco Serblin Accordo je na první pohled regálovou konstrukcí, ale jde spíše o netypickou formu podlahových reproduktorů, jelikož je stojan součástí reproduktorů a vede v něm kabeláž a rovněž je v něm umístěna výhybka. Samotný objem ozvučnice tak již nic nezmenšuje.