www.svetaudia.cz
>
>

Foobar2000: základní nastavení a možnosti

Foobar2000: základní nastavení a možnosti
, , recenze
V dnešním článku se podíváme na velmi oblíbenou aplikaci Foobar2000, která slouží pro přehrávání hudby na počítači. Foobar2000 nabízí překvapivě mnoho možností v oblasti přehrávání díky velkému množství funkčních komponent. To vše zdarma.
K oblíbeným
reklama
Windows bez ohledu na svou verzi mají nehezkou vlastnost. V případě, že kterákoliv softwarová aplikace pro přehrávání na svém výstupu generuje zvukový signál, je tento signál automaticky poslán mixerem operačního systému a následně pak na vstup D/A převodníku nebo zvukové karty (zjednodušeně řečeno). Algoritmy zajišťující regulaci hlasitosti, tzn. zpracování příchozího signálu, nejsou dostatečně „kvalitní“ a pracují s velmi nízkým rozlišením (16 bitů), takže ve výsledku je tento mezičlánek pro zvukovou kvalitu kontraproduktivní. Pro dosažení optimálního výsledku je nutné tento mezičlánek v podobě Windows mixeru přemostit.

K tomuto účelu slouží volně stažitelné plug-iny a můžeme zde jmenovat Kernel Streaming, Asio output nebo již jednou zmiňované WASAPI. Windows Audio Session API (WASAPI) je s námi již od Windows Vista a jeho hlavní devizou je kromě „bypassu“ mixeru operačního systému také to, že ztlumí všechny ostatní zdroje zvuku. ASIO output je použitelný v případě, že máte v počítači nainstalovánu ASIO kompatibilní zvukovou kartu. Kernel Streaming je naopak nejlepší možností tam, kde je potřebné pracovat s operačním systémem starším než Windows Vista, což se ale v dnešní době již moc nepředpokládá.





Bez ohledu na to, který z těchto komponent si rozhodnete nainstalovat (byť doporučuji WASAPI), můžete se setkat s tím, že reprodukce je přerušovaná nebo se v ní objevuje různé lupání či jiné zvukové artefakty. V naprosté většině se tady jedná o nedostatečnou kapacitu bufferu, který je nastavitelný ve volbě preferencí přímo v aplikaci. Tyto jevy se mohou objevovat také pouze při přehrávání hi-res audia, které potřebuje pro své přehrávání podstatně vyšší kapacitu bufferu, než je tomu v případě mp3 či audia v kvalitě CD. Řešením ovšem není nastavit buffer na maximální velikost, ale skutečně na nejmenší možnou kapacitu pro dosažení zároveň nejnižší možné latence.

V případě, že si nainstalujete WASAPI, objeví se v možnostech výstupu přehršel možností (např. WASAPI: Luxman DA-100 Event), ale vždy preferujte mód „EVENT“, pokud jej hardware podporuje, což v praxi znamená, že přehrávání započne a je bez výpadků. Většina současného hardware jej podporuje. Zvolením dosáhnete menší latence při menší kapacitě bufferu a přímé cesty mezi driverem a hardwarem. Mód „PUSH“ ovšem nepředstavuje zásadní problém.





Instalaci a bezproblémový provoz zvolené komponenty prověří zpravidla ihned DAC, který začne ukazovat pro hi-res vyšší samplovací frekvence, a přehrávání nebude ovlivňováno regulací mixeru ve Windows. Takto jednoduše si můžete ověřit, že vám vše šlape. Pokud chcete využívat resamplery, tak můžete a často je to pro levnější převodníky přínosem, ale je zde nutné se smířit s tím, že přehrávání již není bit-perfect, protože dochází k zásahu algoritmem resampleru do zpracovávaných binárních dat (struktura dat na disku se samozřejmě nemění, protože resampler manipuluje s daty v operační paměti).





Foobar2000 umí pro někoho možná překvapivě také tzv. „memory play“, což znamená, že určitá kapacita operační paměti je alokována pro natažení právě přehrávané skladby. Vyplatí se nastavit taková kapacita, která bude dostatečná pro celkový rip CD (natáhne celý obraz disku i v případě, že využíváte CUE soubory). Bohužel celá funkce není bezchybná a je nutné počítat s načítáním skladeb před započnutím přehrávání a funkce tak není vhodná pro „gapless“ přehrávání. Vliv na kvalitu zvuku je podle mého názoru nulový, pokud je PC připojené skrze Ethernet. Přínos může mít v případě Wi-Fi, které nemusí zvládat hi-res audio kvůli větším nárokům na datové přenosy a jejich stabilitu.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek