Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Zesilovače  |  DA převodníky
Reproduktory  |  Sluchátka
CD/SACD přehrávače
Streamery  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Finite Elemente Cerabase: voodoo nebo funkční věc?

3.7.2015, Petr Štefek, recenze
Tentokráte jsme si vzali na paškál Finite Elemente Cerabase Classic a Slimline. Fungují tyto specializované a velmi drahé přístrojové nožky pod komponenty, nebo je to jen pastička na vytahování peněz z kapes důvěřivých hifistů?
Kapitoly článku:
Prvotní usazení Cerabase Classic pod integrovaný zesilovač Luxman L-590AX ale překvapivě přineslo velmi zajímavý efekt. Trafo, které si u mého „áčkového“ zesilovače Luxman běžně trošku brouká, najednou nevydávalo známý zvuk ani v situaci, kdy jsem se velmi snažil něco zaslechnout zhruba 10 cm od horních větracích žeber zesilovače. První dobrá zpráva je tedy na světě. Práci zesilovače podložení Cerabase evidentně nějakým způsobem ovlivňuje.




Cerabase Classic


Další signifikantní změnou, které jsem si všiml, byla proměna při reprodukci nejnižších kmitočtů, které má relativně slabý zesilovač pracující ve třídě A kompromisní oproti silným zesilovačům ve třídě AB. Jak jsem naznačil v samostatné recenzi, tak právě reprodukce spodních oktáv je jednou z mála slabých stránek, který tento zesilovač má. Luxman umí zahrát velmi nízko, a to s velkým důrazem. Je to právě důraz na vyšších basech, který se snaží tento nedostatek eliminovat. Basy tohoto zesilovače nejsou nijak zvlášť konturované a sourozenci ve třídě AB poskytují u rockové nebo metalové hudby jednoznačně více „šťávy“. Silné stránky zesilovače ve třídě A se ovšem ukazují spíše u jiných žánrů.

Po podložení zesilovače Cerabase Classic je tato vlastnost potlačena. Zesilovač získá podstatně přirozeněji (pro mé ucho) znějící spodní oktávy, které se zdají být méně limitované, a zesilovač hrál subjektivně s větší extenzí směrem dolů. Vyšší basy již nejsou tak prominentní a zvuk se celkově stává pásmově vyrovnanějším. Luxman pracující ve třídě A je velmi detailní zesilovač, který ale rozhodně nesimuluje „teplý“ lampový zvuk. Jeho analytické schopnosti ovšem nejsou na škodu a rozhodně jimi nerozptyluje posluchače od hudby samotné. Cerabase Classic udělá z Luxmanu L-590AX ještě příjemněji znějící zesilovač. Zvuk se usadí a celkově zvuk zesilovače jakoby o malý stupínek dospěl a posunul se k vyšším metám. Musím ovšem podotknout, že tyto rozdíly nejsou nikterak propastné. V případě zesilovače přes 200 tisíc korun se ovšem zdá být investice 20 tisíc korun adekvátní k obdrženému zlepšení.




Cerabase Classic (rozložený)


Dalším pozitivním efektem je uvolněnost reprodukce a zpřesnění podání zvukové scény. Luxman podává nahrávky bez nějakých výrazných efektů, ale pokud jej srovnám s mnohem dražšími zesilovači, tak se u některých nahrávek převážně klasické hudby občas zdá, že zvuk se chová, jako by byl více uvězněný mezi reprosoustavami. Cerabase Classic tento neduh omezily a zvuková scéna se zbavila těchto limitů a celkové vyznění mi nedalo nevzpomenout si na Ayre AX-5, který toto uměl i bez Cerabase, ale měl na oplátku zase jiné slabé stránky. V průběhu testu jsem si několikrát uvědomil, že s Cerabase Classic mě některé nahrávky progrocku nebo rocku již „nerozčilují“ příliš upjatým vyzněním v podání, které jsem připisoval na vrub třídy A.

Pod delším laborování a především při poslechu klasické hudby jsem v průběhu testu oceňoval především zlepšení podání prostorové informace do hloubky. Testy sice nebyly slepé, ale opakoval jsem je v několika dnech, abych vyloučil nebo alespoň omezil vliv aktuálního psychického rozpoložení nebo únavy, protože asi všichni známe ty dny, kdy to prostě nehraje a chyba není na straně aparatury. Nebudu vám tvrdit, že po odstranění Cerabase Classic jsem nebyl zesilovač několik dní schopen vůbec poslouchat. Nejsem příznivcem těchto plamenných prohlášení ani by to nebyla pravda. Přínos Cerbase Classic byl v mém případě velmi zřetelný a majitelům dražších zesilovačů bych rozhodně doporučil vyzkoušet si na vlastní uši jejich přínos, protože nemusí být napříč konstrukcemi a značkami zcela stejný. Může se totiž dost dobře stát, že právě Cerabase budou tou pověstnou třešničkou na dortu vaší aparatury.




Cerabase Slimline


K dispozici jsem měl také Cerabase Slim, které jsou sympatickou náhradou pro standardně montované přístrojové nožky. Menší model Slim je také výrazně levnější než model Classic. Oba se liší především svou nosností a také doporučenou zátěží. Cerabase Slim by měl optimálně fungovat pro všechny komponenty v rozmezí 20 až 40 kilogramů. Přínos těchto menších nožiček byl pod zesilovačem také slyšitelný, ale přesto byl onen rozdíl o něco méně zřetelný než v případě masivní verze Classic. Pro toho, kdo chce mít nožičky přimontované napevno a nechce mít zesilovače výše než u standardních výrobcem dodávaných nožiček, se jedná o vhodné řešení.




Cerabase Slimline (rozložený)


Cerabase Slim se osvědčil spíše u zdrojového komponentu (Luxman DA-06), kde ubral na nervozitě ve zvukovém podání převodníku. Abych byl korektní, tak musím ještě zmínit zajímavou věc, která mě donutila laborovat s umístěním Cerbase Slim pod šasi převodníku. Při podložení převodníku Cerabase Slim došlo při využití všech čtyř kusů v balení vedle originálních nožiček k zajímavému úkazu, kdy začal slyšitelně "brumět" transformátor zdroje, který je jinak tichounký a o kterém vůbec nevíte. Zkusil jsem si tedy pohrát s polohou Cerabase pod převodníkem a našel optimální rozestavení s trojicí těchto nožiček. Transformátor byl opět tichý a pozitivní efekt se ještě o něco prohloubil. S polohou těchto nožiček má tedy smysl laborovat a najít si to nejlepší rozestavení pro daný komponent.