Apple Music: bude stát za vyzkoušení?
11.6.2015, Petr Štefek, aktualita
Apple ohlásil svou zbrusu novou službu pro streamování hudby po internetu. Tato služba bude dostupná nejen pro zařízení s nakousnutým jablkem. Apple Music by měla být konkurencí pro Spotify a další podobné služby.
Tidal, Spotify nebo Pandora. Prozatím Apple sázelo výhradně na svou aplikaci iTunes, která je tak trošku za svým zenitem. Při příležitosti Worldwide Developer Conference (WWDC) přišel Apple s novinkou, že bude spouštět službu, která bude sloužit majitelům zařízení iPhone, iPad, Mac, PC a Apple TV. Pozadu nezůstane ani podpora zařízení s operačním systémem Android. Služba bude fungovat na základě měsíčních poplatků a umožní přístup k databázi skladeb, které jsou již dostupné přes iTunes, a přednastaveným playlistům.
Apple Music bude stát uživatele 10 dolarů měsíčně a alternativou bude rodinný plán, který za 15 dolarů umožní využívat stejný účet až na šesti domácích zařízeních. Apple zároveň nabízí 3 měsíce zkušební doby při tomto oficiálním uvedení služby. Apple Music bude zpřístupněna 30. 6. 2015, ale uživatelé zařízení s Androidem si budou muset počkat na uvedení aplikace ještě nějaký ten pátek. Firma se ovšem rozhodla, že nebude diskriminovat ty, kteří zrovna nehoří láskou pro hardware Apple, který je spíše stylový než cokoli jiného.
Nová služba má motivovat uživatele k tomu, aby přestali stahovat hudbu, ale využívali její streamovanou verzi uloženou v cloudu. V současné době využívá služeb pro streamování hudby zhruba 41 mil. uživatelů. Není ovšem žádným tajemstvím, že ani nejoblíbenější služby, jako je Spotify či Deezer, nejsou prozatím ziskové. Rovněž ovšem platí, že prodeje hudby přes iTunes se spíše snižují, a tak si poskytovatelé logicky myslí, že právě tyto služby jim zajistí v podstatě nekonečný příjem díky přístupu k téměř neomezené databázi hudby. Streamování má také jednu vlastnost, o které se příliš nemluví. Je jí samozřejmě omezení pirátství a šíření digitálního obsahu přes různé uložiště pro sdílení souborů.
Data streamovaná přes Apple Music budou využívat datového připojení mobilní zařízení, což Apple výslovně zmiňuje. Důvod pro toto zdánlivě nesmyslné sdělení je jednoduchý. Apple Music staví na službě Beats, která měla jako partnera T-Mobile, který datový provoz přes tuto službu jednoduše nezapočítával do limitů datových plánů. Není bez zajímavosti, že Apple zaplatil za Beats téměř 3 mld. dolarů. Podobné akvizice jsou poněkud proti duchu Apple pod vedením zesnulého Jobse, který spíše sázel na originalitu než na akvizice. Doba se ovšem mění.
Apple se bude snažit rozvíjet celou divizi Apple Music a poskytovat uživatelům také živé přenosy přes své vysílací kanály, kam angažovala veličiny spotřební muziky, jako je Drake, Pharell nebo Dr. Dre. To se vší úctou k těmto muzikantům ukazuje, kam bude služba cílit, a to na opravdový mainstream, jenž dá Applu vydělat dost peněz na mainstreamových hudebních produkcích, které opravdové milovníky dobré hudby asi stěží potěší. Apple se rovněž snaží získat exkluzivitu na alba Beyonce nebo Kanye Westa. Nad celou akcí bude jako kurátor služby dohlížet DJ Zane Lowe jako bývalý zaměstnanec BBC.
O vysílacích kanálech, které by rozšiřovaly hudební obzory směrem ke kvalitní klasické hudbě, jazzu nebo jiných progresivních žánrech se nehovoří. Je ovšem jisté, že se to časem změní. Na počátku bude kanál Beats 1 dostupný zhruba ve stovce zemí světa. Vysílání s hosty a rozhovory v mezičase hudební produkce budou dostupné 24 hodin a 7 dnů v týdnu. Konkurence si z Apple Music příliš mnoho nedělá, což dokazuje i vlažné přijetí Daniela Eka jako CEO Spotify, který se omezil na prosté konstatování „Oh ok“ na Twitteru. Pravda je, že Apple Music nepřináší nic zásadního, proč by měla být pro uživatele zajímavější než doposud provozované služby, které mají často nasmlouvaný exkluzivní obsah a poměrně obsáhlé databáze, jež obsahují i velmi exotické umělce s jejich produkcí. Počkejme si ovšem na první recenze této služby, která snad odhalí, jestli si pro nás Apple přeci jen nepřipravil nějaké originální překvapení.
Zdroj: Popsci.com
Apple Music bude stát uživatele 10 dolarů měsíčně a alternativou bude rodinný plán, který za 15 dolarů umožní využívat stejný účet až na šesti domácích zařízeních. Apple zároveň nabízí 3 měsíce zkušební doby při tomto oficiálním uvedení služby. Apple Music bude zpřístupněna 30. 6. 2015, ale uživatelé zařízení s Androidem si budou muset počkat na uvedení aplikace ještě nějaký ten pátek. Firma se ovšem rozhodla, že nebude diskriminovat ty, kteří zrovna nehoří láskou pro hardware Apple, který je spíše stylový než cokoli jiného.
Nová služba má motivovat uživatele k tomu, aby přestali stahovat hudbu, ale využívali její streamovanou verzi uloženou v cloudu. V současné době využívá služeb pro streamování hudby zhruba 41 mil. uživatelů. Není ovšem žádným tajemstvím, že ani nejoblíbenější služby, jako je Spotify či Deezer, nejsou prozatím ziskové. Rovněž ovšem platí, že prodeje hudby přes iTunes se spíše snižují, a tak si poskytovatelé logicky myslí, že právě tyto služby jim zajistí v podstatě nekonečný příjem díky přístupu k téměř neomezené databázi hudby. Streamování má také jednu vlastnost, o které se příliš nemluví. Je jí samozřejmě omezení pirátství a šíření digitálního obsahu přes různé uložiště pro sdílení souborů.
Data streamovaná přes Apple Music budou využívat datového připojení mobilní zařízení, což Apple výslovně zmiňuje. Důvod pro toto zdánlivě nesmyslné sdělení je jednoduchý. Apple Music staví na službě Beats, která měla jako partnera T-Mobile, který datový provoz přes tuto službu jednoduše nezapočítával do limitů datových plánů. Není bez zajímavosti, že Apple zaplatil za Beats téměř 3 mld. dolarů. Podobné akvizice jsou poněkud proti duchu Apple pod vedením zesnulého Jobse, který spíše sázel na originalitu než na akvizice. Doba se ovšem mění.
Apple se bude snažit rozvíjet celou divizi Apple Music a poskytovat uživatelům také živé přenosy přes své vysílací kanály, kam angažovala veličiny spotřební muziky, jako je Drake, Pharell nebo Dr. Dre. To se vší úctou k těmto muzikantům ukazuje, kam bude služba cílit, a to na opravdový mainstream, jenž dá Applu vydělat dost peněz na mainstreamových hudebních produkcích, které opravdové milovníky dobré hudby asi stěží potěší. Apple se rovněž snaží získat exkluzivitu na alba Beyonce nebo Kanye Westa. Nad celou akcí bude jako kurátor služby dohlížet DJ Zane Lowe jako bývalý zaměstnanec BBC.
O vysílacích kanálech, které by rozšiřovaly hudební obzory směrem ke kvalitní klasické hudbě, jazzu nebo jiných progresivních žánrech se nehovoří. Je ovšem jisté, že se to časem změní. Na počátku bude kanál Beats 1 dostupný zhruba ve stovce zemí světa. Vysílání s hosty a rozhovory v mezičase hudební produkce budou dostupné 24 hodin a 7 dnů v týdnu. Konkurence si z Apple Music příliš mnoho nedělá, což dokazuje i vlažné přijetí Daniela Eka jako CEO Spotify, který se omezil na prosté konstatování „Oh ok“ na Twitteru. Pravda je, že Apple Music nepřináší nic zásadního, proč by měla být pro uživatele zajímavější než doposud provozované služby, které mají často nasmlouvaný exkluzivní obsah a poměrně obsáhlé databáze, jež obsahují i velmi exotické umělce s jejich produkcí. Počkejme si ovšem na první recenze této služby, která snad odhalí, jestli si pro nás Apple přeci jen nepřipravil nějaké originální překvapení.
Zdroj: Popsci.com