Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Zesilovače  |  DA převodníky
Reproduktory  |  Sluchátka
CD/SACD přehrávače
Streamery  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Franco Serblin Accordo: odkaz legendy

6.8.2014, Petr Štefek, recenze
Franco Serblin byl už za svého života něco jako legenda a jeho zcela posledním počinem před jeho náhlým odchodem byly právě dnes testované reproduktory Accordo, takže mají jistý punc výjimečnosti.
Franco Serblin nás opustil minulý rok. Po jeho odchodu nám přesto zůstal jeho odkaz v podobě vycizelovaných reprosoustav Ktema a Accordo. Za svého života se stal Franco Serblin legendou světa reproduktorů, neboť svým vlastním umem a pílí dal vzniknout jedné z nejslavnějších italských značek reproduktorů Sonus Faber, která přežila do těchto časů, byť již s trochu jiným směřováním, než tomu bylo v minulosti. Tuto firmu Franco založil před více než 30 lety a dnes je tato značka, resp. firma, součásti holdingu Fine Sound Group, kam spadá i McIntosh nebo Wadia.

Franco Serblin je autorem legendárních reproduktorů jako Sonus Faber Stradivari nebo Extrema a mnohých dalších vesměs velmi povedených konstrukcí, které ve své době diktovaly trendy. Franco byl známý svými experimenty v oblasti designu reproduktorů a jeho výtvory nejen patřily mezi špičku v oblasti kvality zvuku, ale také definovaly jakýsi standard v oblasti zpracování a vzhledu reproduktorů. Franco Serblin útočil svými výtvory na všechny smysly potenciálního zákazníka a nejinak je tomu i u jeho posledních počinů.

Franco Serblin se po rozkolu u svého původního zaměstnavatele Sonus Faber, kde ztratil rozhodující vliv, rozhodl i ve svém pokročilém věku založit novou firmu, která ponese jeho jméno a bude reprezentovat jeho vlastní představu o dokonalém zvuku. Nutno podotknout, že právě tento krok velmi dobře ilustruje to, jak Franco hluboce miloval svou práci. Logickým krokem pro mnohé jiné by byl odchod na odpočinek a užívání si vydělaného jmění, ale Serblin se ponořil hluboko do práce a vydal dvojici odlišných konstrukcí pod svým jménem, které se stalo zároveň i značkou.




Franco Serblin Accordo

Serblin byl velkým propagátorem špičkových regálových, resp. monitorových konstrukcí, což je ostatně vidět i na jeho historii, kdy dal vzniknout takovým legendárním reproduktorům jako Sonus Faber Extrema, kde byl poprvé použit poměrně radikální konstruktérský počin, který spočíval v absenci kondenzátorů výhybky v případě výškového měniče nebo elektromagneticky bržděný basový radiátor, který umožňoval uživateli regulovat úroveň reprodukce na spodních oktávách.

Mezi další legendy patří monitory Sonus Faber Guarneri, které byly inspirovány tvarem a zpracováním houslí a zároveň byly jakousi poctou legendárnímu výrobci houslí, který vedle Stradivariho představoval a dodnes představuje absolutní špičku. Dodnes je design těchto reproduktorů napodobován mnohými výrobci reproduktorů. Nelze nejmenovat také Sonus Faber Electa Amator, které dodnes patří k vyhledávaným reproduktorům z druhé ruky a jejich cena stoupá do značných výšin, neboť si i přes svůj pokročilý věk zachovaly většinu vlastností, které pozitivně hodnotíme i dnes ve věku beryliových výškových měničů či uhlíkových membrán basových jednotek.




Franco Serblin Ktema

Po odchodu Serblina bylo nějakou chvíli nejasné, co bude následovat, ale firmu převzal v řízení Massimiliano Favella, který se Serblinem na konstrukcích spolupracoval a zároveň je jeho zetěm. Dobrou zprávou je, že produkce firmy pokračuje a navíc se podle některých informací připravuje také levnější sloupek, který bude stát mezi modely Accordo a Ktema. Jaký bude tento model, lze jen těžko odhadovat, ale dobrou zprávou je, že současné modely zůstávají v produkci beze změny i nadále.

Franco Serblin Ktema je vlajkovou lodí a zhodnocením všech zkušeností, které Serblin během své kariéry dosáhl. Tvar ozvučnice je velmi neobvyklý a rovněž také basové sekce, která využívá rezonanční desky a „ukrytých“ basových měničů na zadní straně ozvučnice. Ktemy nejsou myšleny jako PA ozvučení velkých místností a jejich kvality velmi dobře vyniknou v místnostech i okolo 30 m2. Tento model jsem slyšel jen krátce během průletu polskou výstavou high-end audia a musím říci, že ve mě tyto reprosoustavy zanechaly velmi hluboký dojem z toho, jak dokázaly reprodukovat akustickou hudbu. K zevrubnějšímu testu těchto reprosoustav se snad v budoucnu také dostanu.

Menší model Franco Serblin Accordo je na první pohled regálovou konstrukcí, ale jde spíše o netypickou formu podlahových reproduktorů, jelikož je stojan součástí reproduktorů a vede v něm kabeláž a rovněž je v něm umístěna výhybka. Samotný objem ozvučnice tak již nic nezmenšuje.