www.svetaudia.cz
>
>
>

Wadia di322: návrat do první ligy

Wadia di322: návrat do první ligy
, , recenze
Americká Wadia uvedla v létě tohoto svůj zbrusu nový vlajkový D/A převodník, který disponuje podporou DSD a PCM přes USB a zároveň dokáže fungovat jako předzesilovač díky analogovému výstupu s regulovatelnou úrovní.
K oblíbeným
reklama
Wadia di322 je zbrusu nový D/A převodník a rozšiřuje možnosti původního modelu a předzesilovače pod označením Wadia 321. Nový D/A převodník, respektive „Digital Music Decoder“, jak ho Wadia sama nazývá, přidává to, co původní model postrádal. Hlavním marketingovým problémem byla hlavně absence podpory DSD.





Model di322 nově podporuje přehrávání formátů DSD64, DSD128 a DSD256 přes digitální USB rozhraní typu B. Pozadu nezůstává ani rozšířená podpora přehrávání PCM, kde je nyní podporována maximální samplovací frekvence 384 kHz a rozlišení 32 bitů. Podporovaný jsou také formáty DXD, které představují pouze jiné označení pro PCM o vysokém rozlišení. Konkrétně je řeč o DXD se samplovací frekvencí 352,8 kHz a DXD se samplovací frekvencí 384 kHz při rozlišení 24 bitů.





Poměrně frustrující pro majitele podobných zařízení je fakt, že záznamů pořízených ve vyšším rozlišení než 24 bitů/96 kHz je naprosté minimum. Přínos konvertovaných záznamů z nižších na vyšší rozlišení je často v podstatě podvodem na kupujícím. V každém případě je nutné vždy zkontrolovat, v jakém rozlišení je k dispozici samotný master. V reálném světě je podpora DSD nebo PCM o rozlišení vyšším než 24 bitů/192 kHz poměrně zbytečná. Jedinou záchranou pro D/A převodníky s podporou DSD jsou převedené záznamy z originálních SACD, které lze pak přehrávat buďto jako samotné obrazy, nebo samostatné stopy DSF/DFF.





Wadia di322 disponuje kromě USB také dvěma optickými a dvěma koaxiálními digitálními vstupy SPDIF, které podporují signály kódované v PCM do rozlišení 24 bitů/192 kHz, které je pro standard SPDIF limitem. Dále je na zadní straně k dispozici DIN vstup, který umožní připojení budoucích modelů Wadia k tomuto převodníku (zde je řeč hlavně o media serveru M330).

Když už přišla řeč na Media server Wadia m330, který se jeví jako vhodný doplněk, respektive transport pro Wadia di322, musím zmínit jednu jeho nectnost. Media server Wadia m330 podporuje přehrávání PCM pouze do rozlišení 24 bit/192 kHz. Je poněkud škoda, že Wadia nepřizpůsobila možnosti m330 přesně na míru firemnímu převodníku di322. Při podobném spojení to znamená, že budeme připraveni o přehrávání DSD a formátů v PCM se samplovací frekvencí 192 kHz a výše. Je ovšem pravděpodobné, že výrobce přispěchá s inovovaným modelem. Pokud ne, tak je lepší volbou například Aurender N100.





K dispozici je analogový výstup pro sluchátka, který má být podle výrobce dostatečně kvalitní i pro dražší sluchátka. Pokud se Wadii di322 a její hliníkový kabátek podívám, tak se mi poměrně zamlouvá, ale je mi líto, že jej hyzdí takové drobnosti jako masivní plastový vstup zmiňovaného sluchátkového výstupu. Podobná výtka směřuje k ovládacím tlačítkům, které jsou ze šedého plastu a ve srovnání s čelním panelem nevypadají příliš hodnotně. Tím ale hnidopišské výtky recenzenta končí. Celkově je provedení Wadia di322 věrné vysokému firemnímu standardu, který diktuje kombinace hliníkových slitin a černého skla.





Pokud si chcete pořídit kompletní audio systém Wadia, pak můžete kombinovat media server m330 a koncové zesilovače ve třídě A po označením a315 a a340. Tuto skutečnost zmiňují hlavně proto, že testovaná Wadia di322 může fungovat také jako předzesilovač. Neměl jsem k dispozici koncový zesilovač stejné značky, ale při připojení na koncový stupeň integrovaného zesilovače se neukazovala digitální regulace úrovně hlasitosti zrovna ve špatném světle. Teoreticky a většinou i prakticky je digitální regulace vždy kompromisním řešení, ale pokud k této regulaci dochází ve vysokém rozlišení, pak je možné docílit velmi slušných výsledků. To je zřejmě i případ testované Wadie di322, ale výrobce se o podrobnostech digitální regulace výstupní úrovně signálu nerozepisuje, takže může být realizována i skrze samotné D/A čipy.





Wadia di322 je označována jako digitální dekodér a poněkud mi u něj chybí možnost integrovat modul síťového renderu po vzoru MSB D/A převodníků. Zde Wadii nechci zbytečně perzekuovat, protože to samé lze říci o dalším převodních včetně mého Luxmanu DA-06, což ovšem nic nemění na skutečnosti, že by tuto funkcionalitu viděl u převodníků nad 100 tisíc korun velmi rád. V podstatě to znamená možnost zcela vypustit nutnost připojení počítače nebo jiného transportu přes USB nebo SPDIF. Zařízení by to ovšem chtě nechtě prodražilo, a proto je velmi vhodná koncepce MSB s přídavným modulem.

Wadia di322 - specifikace:

  • Frekvenční odezva:
    • +/-0,5 dB od 4 Hz do 20 000 Hz
    • +0,5/-3 dB od 4 Hz do 68 000 Hz (v závislosti na zdroji)
  • Celkové harmonické zkreslení: 0,002 %
  • Variabilní výstupní úroveň:
    • 0 – 4,0 Vrms nesymetrický výstup (RCA)
    • 0- 8,0 Vrms symetrický výstup (XLR)
  • Odstup signál šum (A-Váženo): 110 dB
  • Dynamický rozsah: 100 dB
  • Výstupní impedance: 600 ohmů (symetrický i nesymetrický výstup)
  • Doporučená impedance sluchátek: od 20 do 600 ohmů
  • Digitální vstupy zařízení:
    • koaxiální a optické vstupy - SPDIF (PCM)
    • asynchronní USB vstup (PCM a DSD)
  • Podporované formáty na digitálních vstupech:
    • koaxiální a optické vstupy: 32 kHz, 44,1 kHz to 192 kHz, 24 bit
    • USB vstup : 32 kHz, 44,1 kHz to 384 kHz, 32 bit (PCM), DSD64, DSD128, DSD256, DXD352,8 kHz, DXD384 kHz
  • Digitální vstupy: koaxiální vstup 1 a 2: 0,5 V p-p/75 ohm
    • optický vstup 1 a 2: -15 dbm do -21 dbm (TOS Link)
    • USB: USB konektoru Typu B
  • Příkon přístroje a napájení:
    • 100-240 V/50 (60 Hz) a příkon 30 W
  • Pohotovostní režim: méně než 0,5 W
  • Celkové rozměry: 45,4×8,6x×50,8 cm (ŠxVxH)
  • Hmotnost: 11,4 kg
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek