Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Zesilovače  |  DA převodníky
Reproduktory  |  Sluchátka
CD/SACD přehrávače
Streamery  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Xavian Orfeo: česká lahůdka

11.9.2015, Petr Štefek, recenze
Xavian Orfeo jsou zbrusu novým počinem česko-italského konstruktéra Roberta Barletty. Tyto nové regálové reprosoustavy si berou na mušku světoznámé modely renomovaných značek a nutno podotknout, že proto skutečně mají predispozice.
Xavian Orfeo jsou nejlepšími a také nejdražšími regálovými reprosoustavami této značky, jaké kdy Roberto Barletta vyrobil. Nižším modelům řady XN se dalo ledacos vyčítat, ale Orfeo tyto nedostatky do značné míry smazává a s klidným srdcem mohu prohlásit, že to jsou první regálové reprosoustavy této česko-italské značky, se kterými bych mohl dlouhodobě a velmi spokojeně žít. Xavian Orfeo nejsou vůbec levné a mám za to, že je to takový první a velmi smělý pokus Xavianu dostat se do první ligy výrobců reprosoustav. Lépe řečeno do segmentu, kde se ještě stále hledí na poměr ceny ku výkonu, který je v tomto případě více než dobrý.

Orfeo nejsou dokonalými univerzálními reproduktory pro libovolný žánr, což už naznačuje samotná jejich kompaktní konstrukce a velikost středobasových měničů. Ovšem pro ty, kteří nemusí mít doma nutně plnorozsahové reporosoustavy s ohledem na své akustické nebo prostorové podmínky, je Xavian Orfeo rozumným kompromisem. Orfeo vás neokrade o prostorová kouzla, které mají ve svém DNA povedené kompaktní dvoupásmové konstrukce, a zároveň vám naservíruje hutný pěkně rozlišený zvuk. Celková koncepce testovaných reprosoustav nemění to, co jsme u Xavianu za léta jejich vývoje zvyklí vídávat, ale vše je dotaženo na podstatně vyšší úroveň.





Nová dítka Roberta Barletty se cítí jako doma v klasické hudbě a případně také jazzu, kde opravdu excelují. Orfeo se nezadýchá ani ve složitějších orchestrálních skladbách při vyšších hlasitostech díky poměrně vysoké zatížitelnosti. Za komentář stojí reprodukce nejnižších kmitočtů, která zastíní téměř všechny regálové reprosoustavy včetně Sonus Faber Guarneri Evolution. Velmi úzce s tím souvisí také výběr toho správného zesilovače ale také umístění těchto reprosoustav alespoň 1 metr od bočních a zadních stěn. V menších prostorách havířovského studia Navrátil se mi Orfeo nejvíce líbilo s nejméně „basujícím“ zesilovačem (Luxman L-550AX) se skromným přídělem wattů avšak dostatečně dimenzovanými koncovými stupni ve třídě A.

Jak jsem již naznačil v předešlé kapitole, tak v otevřenějším prostoru může být skromný výkon „áčka“ na škodu a vyplatí se sáhnout po silném zesilovači ve třídě AB. Jednoznačně však doporučují orientovat se na spíše neutrální tonálně vyrovnané zesilovače, které pouze doladí již tak muzikální reprosoustavy Xavian. Orfeo není zvuková lupa jako například Wilson Benesch nebo Raidho, ale pokud se týká množství podávaných informací, tak patří k výraznému nadprůměru v dané třídě.

Spolu s příchodem nové série Epica uvedl Xavian také značku AudioBarletta, která se soustředí především na vývoj měničů. Právě Xavian Orfeo je prvním modelem v portfoliu Xavian, který je osazen zakázkovými modely AudioBarletta. Středobasový reproduktor o průměru 175 mm s impregnovanou papírovou membránou patří jednoznačně k tomu nejlepšímu v dané kategorii. Výškový měnič nezůstává pozadu, ale zdá se, že například několikrát zmiňované Franco Serblin Accordo umí na poli vysokých frekvencí více.





Orfeo nemá zdvih na nejvyšších frekvencích, aby ukazovalo, jak „detailně“ umí hrát, a spíše počítejte s tím, že vám může v prvních chvílích přijít (například při přechodu z B&W), že je jich nedostatek. Avšak po čase, jakmile se naše ucho aklimatizuje, tak se ukazuje, že podobné naladění má smysl. Orfeo se vyplatí spojit také s adekvátní kabeláží, která došperkuje transparentnost zdroje a zesilovače.

Zpracování ozvučnic Orfea je velmi pěkné a je u nich využito masivního dřeva, což nebývá zvykem, a na výsledku je to opticky hodně znát. Je pravdou, že jsem poněkud postrádal výjimečnost provedení ozvučnic Franco Serblin Accordo, jejíchž objem je výrazně nižší (výhybka je ovšem mimo ozvučnici), ale na druhou stranu si je nutné uvědomit, že projev, jakým Orfeo disponují, nebylo možné docílit s ozvučnicí o výrazně nižším objemu. Z praktického hlediska mě mrzí absence šroubů na podstavě reprosoustav pro spojení se stojanem. Výrazně se tak snižuje pravděpodobnost, že nezvedené dítko nebo neopatrná návštěva pošle Orfeo k zemi.

Xavian Orfeo stojí 122 tisíc korun s daní, což není málo, ale v kontextu výkonů, které předvedlo s celou trojicí zesilovačů, se jedná o velmi zajímavou nabídku. K této ceně je nutné připočítat stojany a rázem jsme někde u 145 tisíc korun. Orfeo se ale nemusí stydět ani ve společnosti takových celebrit jako jsou Dynaudio C1, Franco Serblin Accordo nebo Wilson Benesch Discovery, byť si Xavian jde po své vlastní cestě a nesnaží se kopírovat ani jeden z vyjmenovaných modelů. Bravo, Roberto!


Plusy



+ Velmi muzikální s dostatkem detailů
+ V menších prostorech jsou schopny nahradit sloupové reproduktory
+ Velká zatížitelnost
+ Podávají skvělé výkony i s levnějšími a slabšími zesilovači
+ Provedení z masivního ořechu


Minusy



- Mají svůj charakter (ten ale může a zřejmě bude většině posluchačů vyhovovat)


Cena v době testování: 122 000 Kč s DPH


Za zapůjčení děkujeme hifi studiu NavratilAudio.cz a Xavian.cz