>
>

Test přehrávačů hudby pro Windows a Mac OS X

, , recenze
V dnešním testu jsme si vzali na mušku několik softwarových přehrávačů, které považujeme za jedny z nejlepších možností, jak vyřešit přehrávání hudby na počítači s operačními systémy Windows a Mac OS X.
K oblíbeným
Audirvana (web programu) je jednou z nejlepších voleb pro ty, kteří pro přehrávání hudby využívají Apple MacBook. Software prošel na konci roku 2014 opravdu skokovým upgradem, který z něj podle mého udělal nejzajímavější volbu pro tuto platformu. Největší devizy nové Audirvany jsou především následující změny. Na první místo bychom mohli zařadit vylepšené „bit-perfect“ přehrávání a interní zpracování využívající „double presion“ 64-bit. V případě přehrávání máte možnost zvolit „integer“ nebo „direct“ mód. Vítanou změnou je i „memory playback“, který zajišťuje natáhnutí přehrávaných dat přímo do operační paměti počítače. Toto řešení velmi pravděpodobně nebude mít vliv na kvalitu samotného přehrávání, ale může zamezit případným výpadkům na straně bezdrátové sítě.

Audirvana 2.0 také disponuje funkcionalitou pod názvem SysOptimizer, jež zajišťuje vypnutí nebo omezení některých potenciálně nechtěných procesů na pozadí operačního systému OS X, které by mohly narušovat streamování dat na digitální výstup počítače. Audirvana 2.0 má u přehrávání totální prioritu ve využívání systémových prostředků. O „sample rate“ konverzi se stará iZotope MBIT+, což je jedna z nejlepších ne-li vůbec nejlepší volba. V případě nastavení up-samplingu není úplně stejná svoboda jako u konkurenčního Signalyst HQ Player, ale přece jen uživatelská nastavení poskytují dostatek prostoru k jemnému doladění výsledku.

Zahrnuty jsou všechny běžné formáty a při přehrávání PCM by Vám nemělo nic scházet (WAVE, AIFF, Apple Lossless, FLAC, WavPack, APE, Cue Sheets, M4A, MP3). Podpora DSD zahrnuje jeho nativní přehrávání (pokud vlastníte DAC s podporou nativního přehrávání DSD) až do formátu DSD128. Pokud vlastníte obrazy svých SACD disků ve formě ISO, jistě vás potěší, že Audirvana se vám postará přímo o přehrávání těchto obrazů bez toho, aniž byste museli konvertovat obraz na samostatné soubory DSF/DSDIFF. Prostorový zvuk není tomuto přehrávači také cizí, ale v tomto ohledu musíte samozřejmě disponovat adekvátním hardware na straně zesilovacího řetězce a převodníku.

Pokud vlastníte Apple MacBook nebo Mac, z hlediska zvukové kvality není jiné volby. Audirvana 2.0 zastiňuje vše ostatní a dokonce také Signalyst HQ Player musí v tomto ohledu smeknout. Správa hudebního knihovny je také podle mého názoru na nejvyšší úrovní ze všech softwarových přehrávačů. Jedinou poměrně zásadní věcí, která mi chybí, je přímý „remote“ klient pro tablet, kdy by se dalo v ideálním případě existovat s Audirvana 2.0 nainstalovanou na Mac Mini a vše v pohodlí jako u streameru ovládat z iPadu. Nesmutněme, protože tato specialita je plánována pro příští upgrade stejně jako integrace Qobuz. Pokud implementace dopadne úspěšně, pak může podobné combo zle zatopit i podstatně dražším streamerům jako Aurender nebo Auralic.

Plusy

+ Celkově nejlepší zvuk z testovaných přehrávačů
+ Uživatelské rozhraní na špičkové úrovni