SPEC RSA-M3EX: třída D tak trochu jinak

SPEC RSA-M3EX: třída D tak trochu jinak
, , recenze
Japonská značka SPEC je na trhu pouze několik málo let, a přesto si již získala řadu obdivovatelů. Integrovaný zesilovač RSA-M3EX pracuje ve třídě D a svým zvukem přitom připomíná povedené lampové zesilovače.
K oblíbeným
reklama
SPEC RSA-M3EX je jedním z nejpřekvapivějších počinů, respektive zesilovačů, které jsem v poslední době k testu dostal a delší dobu je měl možnost poslouchat. Podle předpokladu měl selhat a s díky být vrácen distributorovi ze zápůjčky. Místo toho se v domácnosti usídlil natrvalo. Skoro vždy přicházíme k poslechu zesilovačů v klasické třídě A nebo třídě AB s jasnou představou a předpokladem toho, jak budou hrát. Většinou nás také u těchto zesilovačů výsledek nijak zásadně nepřekvapí. RSA-M3EX mě naopak v tomto ohledu nejen překvapil, ale spíše šokoval, protože s realističností jeho projevu a nádherně muzikální reprodukcí jsem ve svých vykalkulovaných předpokladech jednoduše nepočítal.

Nejdříve si řekněme, co integrovaný SPEC v žádném případě není. SPEC RSA-M3EX není dokonalým univerzálním zesilovačem pro všechny a pro všechny typy reprosoustav. SPEC RSA-M3EX rovněž není nejdetailnějším a nejneutrálnějším zesilovačem, který si můžete v podobné kategorii pořídit. Těžiště zvukového projevu SPECu je spíše na „tmavší“ straně. Jeho relativně skrovný papírový výkon dokáže bez zřejmých omezení uřídit i větší reprosoustavy jako Harbeth M40.1 nebo Dynaudio Contour S3.4 LE, ale přesto najdete v tranzistorovém světě siláky s větší kontrolou a dynamikou.

Delší dobu jsem si v hlavě sumíroval odpověď na otázku, pro koho je vlastně SPEC určen. RSA-M3EX není zesilovačem pro zvukové inženýry, rovněž není zesilovačem pro hledače hyper-reálného poslechu a zřejmě není ani vysněnou konečnou pro moderního audiofila honícího se za neexistujícím svatým grálem. SPEC je určen především milovníkům hudby samotné, kteří si nejvíce cení toho, když je jejich aparát umí relaxujícím způsobem vtáhnout do magického světa hudby a dlouho je z něj nepustit. SPEC RSA-M3EX by si měli vyzkoušet všichni, kdo pokukují po lampových „integráčích“ Leben, Jadis nebo Triode nebo podobných. Je pravděpodobné, že budou výkony SPEC RSA-M3EX zaskočeni a velmi mile překvapeni.





SPEC RSA-M3EX je určen otevřeným hlavám, které se nebojí zkoušet a objevovat nové věci a zároveň nemají hluboko do kapsy. Cena SPEC RSA-M3EX není v Evropě zrovna nízká a připočteme-li k tomu ještě dálkový ovladač, tak se dostáváme do prostoru, kde lze pořídit již velmi zajímavé tranzistorové zesilovače firem zvučných jmen. SPEC RSA-M3EX nabídne zcela odlišný zážitek z poslechu než všechny integrované tranzistorové zesilovače, které jsem měl dosud čest slyšet. Asi nejpodobnější „školou“ zvuku z tranzistorového světa je pro SPEC zřejmě Ayre či některé modely Accuphase. V lampovém světě pak můžeme najít podobnosti v případě amerických lampových konstrukcí McIntosh nebo japonských Leben.

Na první pohled se může zdát, že koupě SPEC RSA-M3EX nedává příliš smysl. Je ovšem velmi pravděpodobné, že SPEC RSA-M3EX nechá pochyby rozplynout při prvním poslechu. Do té doby bude zřejmě pro mnohé pouze tím zvláštním minimalistickým japonským zesilovačem ve třídě D s nádechem esoterična. Bude to ode mne zavánět tak trochu herezí a provokatérstvím, ale SPEC RSA-M3EX má mezi integrovanými zesilovači moje nejvyšší doporučení. Doplňte jej o vhodné reprosoustavy a budete si velmi pravděpodobně léta užívat pouze hudby chráněni před rozšířenou nemocí zvanou Audiophilia Nervosa.


Plusy



+ Perfektní "voicing" zesilovače (pokud jste milovníci lampového zvuku)
+ Krásně prokreslené středové pásmo s přirozeným zobrazením prostoru nahrávek
+ Bez obvyklých negativ třídy D ve zvukovém podání
+ Provozní vlastnosti třídy D (efektivita přes 96 %)


Minusy



- Vysoká cena
- Drahý dálkový ovladač s přijímačem



Cena v době testování: cca 259 000 Kč s DPH


Za zapůjčení děkujeme hifi studiu Panský dvůr.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek