Luxman L-590AX MarkII: áčko bez chyb

Luxman L-590AX MarkII: áčko bez chyb
, , recenze
Jako jeden z prvních v Evropě jsem měl možnost exkluzivně vyzkoušet zbrusu nový model integrovaného zesilovače Luxman L-590AX Mark II vytvořeného k výročí 90 let existence této japonské firmy. Do prodeje se zesilovač dostane až koncem roku 2015.
Kapitoly článku:
reklama
Luxman L-590AX MarkII jsme měli možnost přímo srovnat s odcházejícím modelem L-590AX, který je v mnoha magazínech řazen právem k současné špičce integrovaných zesilovačů. Nebudu chodit okolo horké kaše a rovnou řeknu, že nový model se firmě náramně povedl. V této kategorii již rozhodují malé, ale přesto podstatné změny, které z L-590AX MarkII dělají nadmíru zajímavý zesilovač. Původní model jsem měl rád a dokázal jsem s ním více než rok žít, ale troufám si tvrdit, že L-590AX MarkII jde dále a v mnohém tento nový model připomíná špičkové vlajkové dělence Luxman 900u.

Na starším modelu L-590AX mi tak trošku vadily jeho basy, které neměly takovou přesnost a kontury jako v případě špičkových zesilovačů ve třídě AB. Na třídu A Luxman sice odváděl více než dobrou práci, ale jako posluchač jsem prostě chtěl mít výhody obou tříd a nejlépe v jednom balení. Zaměřil jsem se proto v prvních chvílích poslechu právě na reprodukci spodního pásma. První, čeho si po přechodu ze staršího modelu všímáte, je větší energie a lepší kontury basů, které nyní mají razanci a rozlišení, kterých starší model nedosahoval. V tomto ohledu se není příliš potřeba zaposlouchávat do testovacích nahrávek, rozdíl je jednoznačný.

Je lhostejné, zda se jedná o klasiku nebo jazz či rock, všude bude mít na nově příchozím podstatně více šťávy než u staršího modelu. Energičnost zesilovače je velmi opojná a nový L-590AX MarkII hraje o něco více dopředu než L-590AX. Výsledkem je větší bezprostřednost a ta tam je jistá odtažitost předchozího modelu, která je při přímém srovnání znát. Původní L-590AX se zdá být v bezprostředním srovnání rovněž o něco výkonově slabší i přes deklarovaný shodný výkon ve třídě A.





Testovací disk Crystal Cable spolu se zdrojovým komponentem Luxman D-08u odhalil poměrně zásadní změnu, která se odehrála ve středním pásmu. Nový model má nyní to, čím dokázal ohromovat posluchače slabší L-550AX. Střední pásmo hraje nyní větší roli a je krásně prokreslené. Nabiflované nahrávky klasiky jako by přes nový model ožily a vydávají ze sebe více barev a plastičnosti. V průběhu poslechu mi hned na mysli vyvstal můj oblíbený Leben CS-660p, který jsem nějakou dobu také vlastnil. Japonský lampový konec útočil na posluchače jemným zabarvením na nižších středech, aniž by se dopouštěl až nemístného romantizování a stejnozvuku, jako je tomu v případě některých lampových konstrukcí.

Luxman L-590AX MarkII na to jde jinak a v žádném případě nelze říci, že tento „áčkový“ integrovaný zesilovač barví. Nemá podobnou hřejivost, jakou najdeme například u Accuphase, a je poměrně neutrální. Extrémně neutrální až analytické zesilovače možná najdou příznivce mezi zvukovými inženýry, ale na poslech je většina z nich až na výjimky k uzoufání nudná. To není případ Luxmanu, který dokázal k detailnímu přednesu původního modelu L-590AX přidat přesněji definovaný prostor, kde hudba dýchá tak nějak volněji, než tomu bylo u staršího modelu. Plastičnost zvukové scény evokuje opět umění dobrých lampových konstrukcí, byť kouzel nejlepších lampových SET nedosahuje.





V dobrých nahrávkách klasické hudby a u větších symfonických nebo pěveckých orchestrů zesilovač snadněji umísťuje jednotlivé sekce na zvukové scéně, a co je možná nejzřetelnější, umí mnohem lépe rozlišovat do hloubky zvukové scény. V případě některých nahrávek je zřetelně slyšet, jak sólista s houslemi pochoduje a mění polohu ve třech osách vzhledem k mikrofonu a za ním se nacházejícím doprovodným tělesem. V případě dobrých nahrávek klasické hudby je umění nového Luxmanu zcela zásadní a nedovedu si představit v současnosti jiný zesilovač, který by mi při poslechu klasiky připravil větší potěšení. V případě staršího modelu jsem mohl polemizovat o tom, zda nepreferovat Ayre AX-5 nebo Accuphase E-560. Zde již ovšem mnoho prostoru k polemíkám nezbývá.

Zvuk nové „pětsetdevádesátky markII“ je hutnější zřejmě díky propracovanějšímu prezentnějšímu střednímu pásmu a na „áčko“ ukázkovým basům. Při okamžitém přechodu na starší L-590AX je zvuk jakoby tenčí a je patrná také menší otevřenost nejvyšších frekvencí. Silnou stránkou nového modelu je jeho tonální vyváženost a celková koherentnost zvukového projevu. Pásma do sebe zapadají bezešvě, což opravdu v této kategorii nebývá zvykem. U minulého modelu jsem měl vzhledem k méně prezentnímu střednímu pásmu pocit, že zesilovač má zdvih na vyšších basech, ale u nového modelu popisované nevnímám.





Rovněž se zdá, že na pozadí je nový model klidnější a dá lépe vyniknout jemným dynamickým kontrastům špičkových nahrávek a také doznívání, které je nyní zřetelnější a lépe definované. Když jsem u staršího modelu psal, že je poměrně nebezpečné pouštět si hudbu, pokud někam spěcháte, tak zde to platí dvojnásob a nový model má více než dost šarmu, aby vás odváděl od povinností k poslechu oblíbených alb. Rovněž mám pocit, že horší nahrávky umí podat nový model s větší grácií než starší. To ovšem neznamená, že by nebyl nekompromisním arbitrem a neukázal vám neduhy méně povedených záznamů, ale přechází je s nonšalancí španělského granda.




Accuphase E-600 - konkurence ve třídě A


Ať to vezmu z kterékoli strany, tak nový Luxman L-590AX se podle mých uší nesmírně povedl. Čekal jsem kosmetické změny ve zvuku, a na podobný skok jsem nebyl zcela připraven. Pro přímé srovnání jsem bohužel neměl k dispozici špičkový Accuphase E-600, který jsem měl tu čest slyšet pouze jednou, ale troufám si říci, že v L-590AX MarkII má více než vyrovnaného soupeře. Nic jiného se v dané cenové relaci nemůže podle mého soudu novému Luxmanu rovnat. Srovnání s Accuphase E-600 nám snad donesou kolegové z Audiodromu, kteří mají tento zesilovač naposlouchán.

Díky omezenému času, který jsem mohl s L-590AX strávit, se samozřejmě nejedná o dlouhodobý test, kde mohou nějaké ty drobné nedostatky vyplavat na povrch, ale v průběhu testování jsem tak nějak marně hledal slabé stránky v oblasti zvukových výkonů. V případě přepínání z jednoho modelu na druhý (rozumějte z L-590AX na L-590AX MarkII) jsem přišel rovněž ke zjištění, že nový model hraje organičtěji a méně mechanicky, až by člověk hledal minimálně v jeho předzesilovacím modulu nějakou tu ukrytou lampu.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek2 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek