Luxman L-507uX: univerzální voják

Luxman L-507uX: univerzální voják
, , recenze
Minulý rok jsme si vzali do parády vlajkový model integrovaných zesilovačů Luxman ve třídě A a nyní přichází řada na zástupce integrovaných zesilovačů ve třídě AB. Luxman L-507uX nahradil model L-507u a představuje skutečně univerzální nářadí.
K oblíbeným
reklama
Luxman L-507uX má dostatek předpokladů k tomu, aby si velmi dobře poradil s živými koncerty a všemi rockovými žánry a dodal všemu dostatek živosti a jisté syrovosti, která je pro záznamy koncertů typická. Blues for Tony (Moonjune) znělo i na malých reprosoustavách Accordo fantasticky. Elektrická kytara zněla syrově a bicí měly dostatek energie. Jako už bývá u zesilovačů Luxman zvykem, tak vše bylo v prostoru precizně uspořádáno. L-507uX zaujme skvělou kontrolou basů, které jdou pocitově mnohem níže než u „áčkového“ sourozence L-590AX. Pokud bych si měl vybrat zesilovač, který se bude potýkat převážně s progrockem nebo rockem, tak bych jednoznačně sáhl po levnějším modelu pracujícím ve třídě AB. Schopnosti dražšího zesilovače zobrazovat jemné nuance a mikrodynamiku zde nenajdou příliš uplatnění a naopak bude scházet jistá syrovost a drive, kterého má Luxman L-507uX přeci jen více než jeho „áčkový“ sourozenec.





Mám ještě v živé paměti skvělý zesilovač Ayre AX-5, který je asi tím „nejlidštěji“ znějícím tranzistorovým integrovaným zesilovačem, který jsem měl možnost slyšet. Luxman L-507uX stojí zhruba tři pětiny jeho ceny, a tak je z toho hlediska srovnání trošku neférové. Luxman nabídne přesnější zvuk a s větším důrazem na spodních frekvencích. Basy jsou v jeho případě opravdu velmi dobře rozlišené a disponují jasnými konturami. Luxman umí zobrazit lépe prostor do hloubky nahrávky. Nejedná se v tomto případě a super přesné zobrazení, které poskytnout drahé dělené zesilovače, ale v rámci toho co lze slyšet u přístrojů s touto cenovkou je výsledek více než dobrý. Oproti Ayre AX-5 schází trošku toho rozlišení na nejvyšších frekvencích, ale na oplátku zde nenajdeme ani náznak zrnitosti, což u integrovaných zesilovačů ve třídě AB nebývá zvykem.





Dobrou zprávou je skutečnost, že Luxman L-507uX se nezalekne ani klasické hudby, kterou zobrazí s patřičnou grácií a velmi dobrým rozlišením. Napadá mě hned několikero zesilovačů, které toto nedokáží a přesto se svou cenovkou Luxmanu nebezpečně blíží. Naopak, některé konkurenční zesilovače umí zahrát rockové nebo metalové nahrávky s větší vervou a dynamikou, ale v momentu kdy je postavíte před nahrávky klasické hudby, tak fatálně selhávají a reprodukce se zdá být plochá, bez schopnosti zobrazit mikrodynamické detaily a barvy nahrávky. Na první pohled by se mohlo zdát, že zahrát všechny žánry velmi dobře není u zesilovače této kategorie kumšt, ale opak je pravdou. V tomto ohledu se jeví Luxman jako extrémně univerzální.





Giuliano Carmignola (Con Moto/Late Vivaladi Concertos - Archiv) ve svých houslových exhibicích přes Luxman L-507uX ukazuje velmi vyváženou dávku detailů, barev a plasticity. Obvykle přechod z mého referenčního Luxmanu L-590AX znamená poměrně značnou ztrátu mikro detailů a plastičnosti v zobrazení hudební scény. Děje se tak i zde, ale v daleko menší míře než jsem zvyklý v situaci, kdy se v řetězci objeví levnější zesilovač. V tomto případě se není potřeba aklimatizovat se a můžete rovnou poslouchat dále.





Luxman L-507uX bez zaváhání zvládne Beethovena či Schuberta v podání berlínských filharmoniků, aby vzápětí mohl s maximálním nasazením pouštět do éteru hard rockovou Metallicu, kytarového virtuosa Santanu nebo finské pop-metalové Nightwish. Burmester 082 zvládne hardrocková nebo metalová témata lépe, ale naopak ne zcela přesvědčivě se mu daří při přehrávání klasického repertoáru. Na druhé straně stojí „áčkový“ Luxman L-590AX, který podává skvělým způsobem nahrávky klasické hudby a nahrávky jiných akustických žánrů s neamplifikovanými nástroji, ale pro metal a hardrock nemá takové předpoklady jako dva výše zmiňované zesilovače. L-507uX je tedy takový univerzální voják, kterého můžete poslat na bojiště libovolného žánru, a nikdy se nestane, že by vás svým vyzněním zklamal. A k tomu všemu vás bude navíc ještě pořádně bavit a rozmazlovat svou muzikalitou.
reklama
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek