www.svetaudia.cz
>
>
>

LUMIN A1: pan skoro dokonalý

LUMIN A1: pan skoro dokonalý
, , recenze
V dnešní recenzi se podíváme na streamer z dílen Pixel Magic Systems, který nese označení LUMIN A1 a je ukázkou toho, že když se chytré hlavy z Hong Kongu dají dohromady, dokáží značně zatopit i renomovaným výrobcům věhlasných značek.
reklama
Vzhledem ke jménu kapitoly by se chtělo říci, že zatraceně dobře a tím skončit s tím, že si pustím další oblíbené album v hi-resu. V případě testování komponent používám několik vybraných záznamů, které ukazují, jak si přístroj poradí více či méně v různých složitějších situacích, ale celkově poslouchám vše, co mám v dané chvíli na uložišti k dispozici a posuzuji to, jak mě dokáže testovaný produkt zaujmout celkově. Pokud testovaný přístroj hamižný recenzent nechce vrátit, pak je to lepší vizitka, než v notýsku poznačené hyper rozlišení při reprodukci velkých ansámblů symfonického orchestru.

LUMIN je přesně takovým přístrojem, který vás donutí poslouchat další a další album v DSD, či se vrátit do dávno zapomenutých sbírek ripovaných Red Booků (CD). LUMIN je první streamer, který jsem slyšel, jež hraje bez zbytečné digitální drsnosti a hned ze startu vás překvapí perfektním rozlišením s dobře rozvrženým prostorem v jednotlivých nahrávkách. Pokud si pustíte DSD, zůstanete v zajetí analogově znějícího zvuku, který se až nápadně podobá gramofonu s dobrou rozlišující MC přenoskou, ale přesto nelze zcela jednoznačně prohlásit, že by nadšený vinylista zahodil gramofon a koupil si LUMIN.





LUMIN hraje naprosto úchvatně PCM o vysokém rozlišení (nejlépe 192 kHz/24-bit a výše), kdy v případě porovnávání se záznamem v DSD toho samého alba bylo z PCM slyšet lepší vrstevnatost, rozlišení a vzdušnost reprodukce. S přechodem na DSD jakoby celá reprodukce ztěžkla (byť to byly rozdíly velmi malé). Kdybych to měl k něčemu přirovnat, tak si představte, že posloucháte stejnou kapelu na open air a pak se náhle teleportujete do zakouřeného klubu v suterénu a posloucháte ten samý song. Stejná hudba, ale jiné vyznění. Podotýkám, že přehrávání obou formátů je na špičkové úrovni a takto zveličený rozdíl je spíše snahou recenzenta o odprezentování rozdílů, kterými by se nikdo jiný v reálném světě ani minutu nezabýval.

Abych se ujistil o stavu věcí, tak jsem pro soupeření zapojil i svůj Luxman D-05, který je více než co jiného především špičkový SACD (DSD) přehrávač. Luxman si se stejným záznamem na SACD poradil celkově o fousek lépe, protože na výškách neztratil rozlišení a reprodukce byla o něco více homogenní a vzdušná. LUMIN zase kontroval celkově lepším rozlišením ve spodním pásmu. Ze zvědavosti jsem zařadil do srovnání i ten samý záznam v PCM (192 kHz/24-bit) versus SACD přehrávané na Luxmanu a zde již byl rozdíl jednoznačně ve prospěch LUMINu.





Po celovíkendovém poslouchání LUMINu jsem došel k názoru, že je to v dané cenové relaci výjimečný stroj pro přehrávání PCM/DSD o různém rozlišení a dnes již poměrně zastaralému formátu Red Book (CD – 44.1 kHz/16-bit) dodá patřičný šmrnc. Zde je ovšem důležité dodat, že nejvíce se mi u tohoto formátu (Red Book) líbil upsampling do 176,4 kHz (násobek 44,1 kHz) a nikoli do DSD (2,8 MHz). Rozdíly jsou ovšem velmi malé až nicotné. Pokud se při přehrávání ripů CD (EAC) je dobré něčemu vyvarovat, je to aktivace de-emphasis filtru pro záznamy 16-bit/44,1 kHz, který jednoznačně není ku prospěchu věci.

Osobní žebříček formátů mám tedy sestaven a kraluje na něm PCM 192 kHz/24-bit těsně následované DSD. Velmi důležitou zprávou je, že LUMIN umí velmi dobře přehrávat i MP3, která i na relativně slušné aparatuře neznamená útěk do vedlejšího pokoje nebo okamžité přepnutí na jiné album v hi-resu. Po víkendovém poslouchání tohoto streameru musím bez dlouhého přemýšlení říci, že mě LUMIN ani v jediném případě nenechal na pochybách, že jeho stvořitelé přesně věděli, co dělají a jaký je jejich cíl.





Abych byl zcela korektní, musím dodat, že nejlepší dedikované CD přehrávače v podobných cenových kategoriích jako specialisté na Red Book umí přeci jen o něco více. Netýká se to ani tak rozlišení, kde se LUMIN může poměřovat téměř s kýmkoli, ale spíše jde o celkovou organičnost a homogenitu reprodukce. Pokud si ale připomeneme, že na celkové překonání tohoto streameru bychom potřebovali asi tak dvojnásobně dražší CD/SACD přehrávač, který zvládne oba formáty na vyšší úrovni, ale stále nám bude chybět podpora hi-res audia po síti a perfektní uživatelské rozhraní na iPadu, tak se LUMIN najednou jeví jako poměrně výhodná nabídka.





Superdrahé dedikované CD přehrávače nebo SACD přehrávače stále mají své místo pod sluncem, i když se to jeví jako nesmyslné, protože streamery nabízejí větší komfort a podporu formátů. Ale špičkové čtecí mechaniky nebo celé transporty jakoby stále dokazovaly, že mají co nabídnout i proti přehrávačům hi-res audia, které využívají USB či Ethernetu. Rozdíly ale již nejsou ani zdaleka tak propastné, jako tomu bylo v minulosti a dnešní streamery se v kvalitě reprodukce mohou směle rovnat s podobně drahými dedikovanými stroji jednotlivých formátů. Jednou přijde jistě doba, kdy i zatvrzelí odmítači pokroku pod tíhou pádných argumentů povolí.

V době testování byly k dispozici následující komponenty: Leben CS-660p, Accuphase E-560, Luxman D-05, JBL 4429, Contrast Audio Model One AS3 Reference, Neyton Frankfurt AC, Crystal Cable Standard RCA. Jako záznamy posloužily alba v rozlišení 16-24-bit/44,1-192kHz (RIP EAC, HDtracks.com, DSD ISO konvertované na DSF atd.)
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek2 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek