Audio Research VSi75: osvěžení na lampách KT-150

Audio Research VSi75: osvěžení na lampách KT-150
, , recenze
Americká značka Audio Research koncem minulého roku vybavila svůj úspěšný integrovaný zesilovač VSi75 lampami KT-150, které nahradily starší typ KT-120. Podívejme se na tuto novinku podrobněji v naší recenzi.
K oblíbeným
reklama
Audio Research VSi75 je vynikající lampový zesilovač, který jako lampový na první poslech nehraje. V jeho případě se můžeme bavit o tom, že se konstruktérům povedlo vytvořit integrovaný zesilovač, který kombinuje ve svém zvuku ty nejlepší vlastnosti ze světa tranzistorů a lamp. Provedení testovaného modelu je technicistní, ale na druhou stranu z něj dýchá preciznost. V tomto ohledu si nelze opravdu na nic stěžovat, ale je možné, že někteří zájemci přeci jen dají přednost klasickému vzhledu lampových zesilovačů tak, jak jej předvádí jiné japonské nebo evropské značky. Vzhledem k tomu, že je zesilovač Audio Research Vsi75 vybaven čtyřmi velkými lampami KT150, tak je nutné uvažovat jeho postavení do otevřeného prostoru, aby velké výkonové lampy měly zajištěno dostatečné chlazení.

Celkový zvukový projev zesilovače provází neutralita a budu se opakovat, jen když řeknu, že VSi75 je lampový zesilovač, který tak úplně jako typicky lampový zesilovač nehraje. Za těch pár týdnů jsem v jeho DNA nenašel žádnou líbivost a prvoplánovost. To je dobrá i špatná zpráva zároveň, protože jsem si jist, že mnoho posluchačů tuto vlastnost u lampových konstrukcí předpokládá a vyžaduje. Pro zastánce „mnohobarevných“ zesilovačů, jako je například Leben nebo McIntosh, nebude nejspíše Audio Research příliš atraktivní. Naopak pro zastánce tranzistorové neutrality může znamenat VSi75 otevření očí a nasměrování směrem k obzorům směrem lampového světa.

Tak nebo onak je Audio Research VSi75 špičkovým lampovým zesilovačem bez typického lampového zabarvení, a přesto disponujícím lampovou lidskostí. Ta se projevuje především na prostorovosti zobrazení, kde jednoduše dobré lampové konstrukce porážejí ty tranzistorové ve stejné kategorii na hlavu. Další velkou devizou VSi75 je detailnost projevu, se kterou VSi75 hravě porazí většinu lampové konkurence v dané cenové relaci. Podobné je to také u reprodukce nejnižších frekvencí, které mají razanci a pevnost tranzistoru. Neinformovaný posluchač by byl velmi pravděpodobně přesvědčen o tom, že se v případě testovaného modelu jedná nějaký typ hybridního tranzistorového zesilovače s lampami v předzesilovací části.





Současné je také třeba říci, že Audio Research VSi75 je jedním z těch zesilovačů, které vás nechytí za srdce po prvním zapnutí, ale k lásce k němu a jeho projevu se budete muset propracovávat s přibývajícím časem. S ohledem na svůj výkon nemá problém testovaný zesilovač uřídit ani větší sloupové nebo náročnější regálové reprosoustavy v rozumně velkých prostorech do 30 m2. Toto doporučení je nutné brát s rezervou, neboť vždy závisí na vlastnostech konkrétní reprosoustavy.

Má tedy lampový „integráč“ Audio Research nějaké zásadní chyby? Subjektivně vnímáno nemá. Jediné, na co jsem si během testování nemohl přivyknout, je řízení hlasitosti, které je sice velmi jemné (103 kroků), ale také výrazně pomalejší než u typických tranzistorových integrovaných zesilovačů a předzesilovačů. Pokud zjistíte svým vlastním poslechem, že vám takto neutrální lampy vyhovují, tak vzhledem k relativnímu dostatku výkonu (75 wattů na kanál) nejste v případě výběru reprosoustav zásadně omezeni. Znova se vrátím k designu zesilovače, který je sice poněkud industriální, ale na druhou stranu je vnímání designu vždy velmi subjektivní.

Audio Research Vsi75 se mi vracel velmi těžce a strávil jsem notnou chvíli přemýšlením o tom, zda právě on není tím integrovaným zesilovačem, který jsem dlouho hledal. Vřele doporučuji zařadit integrovaný VSi75 s lampami KT150 na seznam mezi všechny ty tranzistorové Accuphase, McIntoshe či Luxmany, a to i v případě, že jste bytostně přesvědčeni o tom, že pro vás lampy prostě nejsou stvořeny. Integrovaný Audio Research sálá při poslechu magií, která nemá nic společného s manipulací barvou, protože stejně jako opravdu high-endové systémy rekonstruuje emoce nahrávky pomocí neutrálního a rozlišujícího projevu a k tomu navrch přidává nepopsatelnou lidskost lamp.


Plusy



+ Moderní lampový zvuk v tom nejlepším slova smyslu
+ Dostatek výkonu i pro náročnější reprosoustavy
+ Solidní provedení a uživatelské vlastnosti
+ V rámci své cenové třídy bude těžko hledat konkurenci


Minusy



- Detailní neutrální zvuk, pokud hledáte lampovou malebnost
- Vysoká cena


Cena v době testování: 239 000 Kč s DPH

Za možnost otestovat Audio Research VSi75 děkujeme hifi studiu Tykon, které je oficiálním distributorem Audio Research v ČR.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek