Audio Research VSi75: osvěžení na lampách KT-150

Audio Research VSi75: osvěžení na lampách KT-150
, , recenze
Americká značka Audio Research koncem minulého roku vybavila svůj úspěšný integrovaný zesilovač VSi75 lampami KT-150, které nahradily starší typ KT-120. Podívejme se na tuto novinku podrobněji v naší recenzi.
reklama
Audio Research Vsi75 hraje zcela jinak než naprostá většina lampových zesilovačů, které jsem měl možnost slyšet. Nehledejte u něj romantizující vyznění lampových konců McIntosh nebo Leben ani skutečně teplý lampový zvuk, jaký poskytují zesilovače Shindo. Audio Research hraje také odlišně než jinak poměrně neutrální Air Tight. Stroje Audio Research mají svou vlastní zvukovou signaturu, která na první poslech evokuje spíše tranzistory, a to jak pevnými basy, tak i poměrně velkou transparencí napříč celým pásmem.





Integrovaný VSi75 není úplná novinka, ale s výkonovými lampami KT-150 tento integrovaný zesilovač slyšel prozatím jenom málokdo. Když jsem si tuto novinku od Audio Research poprvé zapojil a začal s přehráváním obvyklé skvadry testovacích alb, tak jsem ze zvuku sice nebyl vyloženě zklamaný, ale také jsem měl rozhodně daleko ke spokojenému úsměvu na tváři, protože výkony testovaného zesilovače byly spíše rozpačité. Po zjištění, že konkrétní testovací kousek má nahráno pouze 15 hodin, mi bylo okamžitě jasné, kde bude zakopaný pes. Stejně jako každé lampy, tak i výkonné KT-150 potřebují minimálně několik desítek hodin k tomu, aby začaly předvádět, co opravdu umí.

Jal jsem se tedy zesilovač zahořovat a hrál vždy několik hodin denně hudbu jako kulisu při práci a běžném fungování v domácnosti. S přibývajícími „moto“ hodinami se začal nervózní projev zesilovače zklidňovat a vše postupně nabývalo rozlišení a hladkosti. Extrémní změnou prošly nejvyšší frekvence, které se od průměrného rozlišení s tendencí k sykavkám dostaly po zhruba 50 hodinách do fáze, kdy již nebyly tolik dominantní a pěkně se vnořily do kompletního projevu. Je pravděpodobné, že dalších sto až dvě stě hodin by přístroji prospělo, ale tento luxus jsem si u tohoto testu prostě dovolit nemohl.





Podobné změny prodělaly rovněž středové frekvence, které ani po dalších 50 hodinách nebyly zcela dokonale hladké, jak to znám z některých konstrukcí postavených na lampách KT66 či EL-34, ale rozdíl oproti výchozímu stavu byl nepopiratelný. Věděl jsem, že výrobcem doporučovaných 600 hodin nedosáhnu, protože k tomuto cíli vede cesta dlouhá nejméně několik měsíců, a proto jsem se chtě nechtě po zhruba 70 hodinách odhodlal ke kritickému poslechu testovaného kusu.

Integrované lampy v podobě VSi75 jsou hozenou rukavicí všem, kteří se úporně drží názoru, že je lampové konstrukce nikdy nemohou oslovit a zbavit je závislosti na silných tranzistorových zesilovačích. Testovaný kousek s výkonem 75 wattů dokáže vydolovat i z náročnějších reprosoustav velmi slušnou dynamiku a v prvních chvílích je u rockových nahrávek člověk na pochybách, zda skutečně neposlouchá silný tranzistorový zesilovač. Tvrdší žánry jsou reprodukovány s takovou razancí a šťavnatostí, že VSi75 nikoho nenechá na pochybách, že je téměř splněným snem pro fanoušky starých rockových nebo metalových bandů.





Testovaný kousek z dílen Audio Research se vyznačuje tím, že svou vervou a energií při poslechu baví a přebíjí tak nedokonalosti nahrávek zmiňovaných žánrů. Pusťte si Journey nebo Deep Purple a celé album si bezezbytku užijete. Při poslechu si nebudete nervózně poposedávat s tím, že vám chybí ve vyznění to nebo ono, a co je důležitější, nebudete si stěžovat na to, jak jsou nahrávky zmiňovaných kapel neskutečně dynamicky ploché. VSi75 to před vámi sice nezatají, ale tuto smutnou pravdu vám podá tím nejjemnějším možným způsobem. Tato vlastnost je u high-endových zesilovačů extrémně vzácná a něčeho podobného se například u tranzistorového „áčkového“ Luxmanu nebo Accuphase je tak nedočkáte, protože tam vám bude nahrávka naservírována s upřímnou krutostí high-endových tranzistorů.

Pokud zalovíte v repertoáru a vytáhnete dobře nahraný jazz nebo blues, tak objevíte další magickou vlastnost Audio Research, kterou mu daly do vínku především lampy KT-150. Trojrozměrná holografie u dobrých nahrávek nenechává posluchače na pochybách, kde jsou silné stránky této lampové konstrukce. Existují samozřejmě drahé koncové lampové zesilovače, které umí v tomto ohledu kouzlit ještě o něco lépe, ale v rámci zaplatitelných integrovaných zesilovačů je tento výkon hodný obdivu. Pokud byste něco podobného hledali u tranzistorových integrovaných zesilovačů v této kategroii, tak při své výpravě nejspíše pohoříte.





Integrovaný VSi75 svým rozlišením dokáže vyhovět i při rozplétání složitých orchestrálních těles, ale samozřejmě je trošku cítit, že dynamika není zcela stejná jako u výkonných koncových zesilovačů ve třídě AB, které prostě umí podat velké orchestry bez pocitu komprese. Je to ovšem fatální chyba, kterou nemůžete jako milovník klasické hudby přežít? Velmi pravděpodobně není, pokud nechcete ve velkém pokoji na „full range“ reprosoustavách simulovat akustický tlak orchestru na posluchače v první řadě.

Komornější klasické ansámbly zní přes Audio Research naprosto bez výhrad a přesto, že VSi75 nedosahuje rozlišení „áčkového“ Luxmanu L-590AX MarkII nebo Accuphase E-600, tak na rozdíl od nich dokáže o něco lépe předestřít efektivní prostorovou holografii. Celkově je zvuková prezentace trošku „dopředná“ a celá zvuková scéna a všechny zachycené instrumenty jsou k posluchači tak blízko, jak to jen jde. Toto vyznění nejspíše neodráží zcela přesně to, co si zvukový mistr přál, ale v realitě běžného domácího pokoje to dělá poslech zábavnější s větším tahem na branku.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek2 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek