www.svetaudia.cz
>
>

Jak vybrat zesilovač: co je dobré vědět

Jak vybrat zesilovač: co je dobré vědět
, , článek
V tomto článku se pokusíme jednoduše vysvětlit, co to je zesilovač a jaké existují jeho typy. Článek nemá být univerzálním doporučením, ale spíše rádcem pro méně znalé uživatele, kteří nemají tolik zkušeností.
reklama

Předzesilovač a jeho úloha v audio řetězci


Předzesilovač je elektronický zesilovač, který zjednodušeně řečeno připravuje malé elektrické signály pro další procesy, kterými mohou být ve výsledku další zesílení koncovým zesilovačem nebo zpracování v jiných zařízeních (např. DSP). Rozdělení výkonového zesilovače a předzesilovače má solidní základy v praxi i v teorii elektronických obvodů. Kvalita předzesilovače je kritická pro kvalitu výsledné reprodukce, neboť na něm závisí, co bude následně výkonovým zesilovačem zesilováno (např. vyšší šum či zkreslení ve srovnání s originálním signálem vycházejícím ze zdroje). Např. Friisova formule počítá multiplikovaným vlivem součtu šumu jednotlivých úrovní zesilovacího řetězce s ohledem na jejich zisk, což v praxi znamená, že předzesilovač s velkým ziskem a téměř odstupem signálu k šumu (SNR) může mít velmi pozitivní vliv na odstup signál/šum u celého řetězce.



Audio Research Reference 3 - lampový předzesilovač


Obecně platí pravidlo, že výrobci dělených systémů mají koncový zesilovač a předzesilovač odladěny svými parametry tak, aby se vhodně doplňovaly a hledat kombinace, které poskytnou lepší výsledek, je sice možné, avšak časově a také finančně náročné. U předzesilovačů většinou platí, že poskytnou systému napěťový zisk, ale nepouštějí do koncového zesilovače více proudu, což je doména především koncového zesilovače, který je odpovědný za "řízení" reproduktorů. Typický napěťový zisk u předzesilovačů se pohybuje od 100 mV až po desítky Voltů u exotičtějších lampových konstrukcí. Lze tedy říci, že předzesilovač samotný může mít naprosto devastující vliv na výslednou kvalitu zvuku, pokud není na úrovni zdroje nebo koncového zesilovače. V praxi se mi osvědčilo pravidlo, kdy je lepší mít v řetězci lepší předzesilovač než všechny ostatní komponenty řetězce, než naopak se na tomto komponentu snažit ušetřit.


Typy předzesilovačů


Pokud jde o samotné předzesilovače, opět můžete ve svých toulkách za audiem a high-endem narazit na předzesilovače různých konstrukcí, kde se uplatňují různé aktivní prvky stejně jako je tomu výkonových zesilovačů. Přeloženo do normální řeči to znamená, že k dispozici jsou opět lampové předzesilovače, tranzistorové předzesilovače a velmi ojediněle i předzesilovače digitální, které si ovšem zatím příliš mnoho příznivců nezískaly.

Lampové předzesilovače jsou obvykle velmi specifické a pro jejich spárování např. s koncovým zesilovačem bez regulace vstupní citlivosti musíte dávat pozor, neboť některé z nich dosahují až násobků hodnot výstupního napětí oproti tranzistorovým protějškům. Kombinace špičkového lampového předzesilovače se silným tranzistorovým výkonovým zesilovačem ovšem může velmi dobře znamenat vstupenku do „nebe“, resp. nalezení hifistova svatého grálu.




Ayon Audio Spheris II - dělený předzesilovač z Rakouska


Předzesilovače dále můžeme dělit na předzesilovače určené k řízení výkonových zesilovačů, nebo na předzesilovače určené ke gramofonům, resp. ke gramofonovým přenoskám, které jsou samy o sobě pasivním prvkem, jehož signál je potřeba pro další užití řádně „předpřipravit“ pro klasický předzesilovač a následně také výkonový zesilovač. Rozdíly mezi předzesilovači jsou hifistické obci dostatečně známé, ale už jsem se také setkal s nepochopením funkce předzesilovače jako takového, kdy se majitel poměrně drahých přístrojů snažil zesílit analogový signál z přenosky gramofonu skrze běžný linkový vstup klasického předzesilovače, což se mu nepovedlo, ale poslal mezitím samotný předzesilovač do reklamace.

V případě nákupu drahého předzesilovače se opravdu vyplatí (stejně jako u jiného podobného zařízení) jej vyzkoušet bez ohledu na cenu ve vlastním reprodukčním řetězci. Sladění nefiremních komponent, kdy každý z nich má vlastní „zvuk“, bývá totiž do značné míry obtížné. Zlí jazykové by mohli namítat, že zesilovač ani předzesilovač nemá zanechávat žádnou stopu a má být příkladně neutrální bez zabarvování zvuku nebo svých přídavků k výsledkům, ale ty vlastnosti ve spojení s maximálním rozlišením a transparentností má pouze high-end z těch nejvyšších cenových pater.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek2 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek