www.svetaudia.cz
>
>

Jak vybrat zesilovač: co je dobré vědět

Jak vybrat zesilovač: co je dobré vědět
, , článek
V tomto článku se pokusíme jednoduše vysvětlit, co to je zesilovač a jaké existují jeho typy. Článek nemá být univerzálním doporučením, ale spíše rádcem pro méně znalé uživatele, kteří nemají tolik zkušeností.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
reklama
Výkonové zesilovače jsou samostatná zařízení audio řetězce, která většinou nemohou operovat bez řídícího zesilovače, kterým je typicky předzesilovač, jímž můžete "řídit" úroveň zisku signálu, jenž je následně přiveden na vstup koncového zesilovače. Pokud byste tento předzesilovač neměli, pak by výstupní úroveň signálu byla fixní a nemohli byste jakkoli řídit hlasitost reprodukce.

Často se u méně zkušených zájemců setkávám s otázkami, zda je možné provozovat koncový zesilovač bez dedikovaného předzesilovače, což samozřejmě možné je, ale zde si již musíte být velice jisti tím, čeho vlastně chcete podobným spojením dosáhnout. Na trhu existují přehrávače, které již mají zabudovaný předzesilovač, resp. variabilní analogový výstup s určitým rozsahem výstupního napětí (typicky 0-2 V) a pomocí takto vybaveného přehrávače můžete skutečně regulovat koncový zesilovač stejně, jako byste v řetězci měli zmiňovaný samostatný předzesilovač. Má to ovšem hned několik potencionálních nevýhod.




Pass Labs - monobloky XA100.5 (třída A - 100 W na kanál)


Je nutné vědět a dopředu si vyzkoušet nebo spočítat, zda bude regulovaný výstup podobného přehrávače poskytovat dostatečný zisk pro využití koncového zesilovače. Příkladem může být situace, kdy má koncový zesilovač určitou citlivost (např. 3 V pro plný výkon), která je dána na míru firemnímu předzesilovači, jehož nominální výstupní napětí je řekněme 3,5 V, což je hodnota, která vám dovolí využít plný potenciál koncového zesilovače a přitom jej nedostat do limitace dříve, než by bylo zdrávo. Přehrávač s variabilním výstupem pak má maximální výstupní napětí například 2 V a výsledkem všeho snažení pak může být, že nejste schopni řídit koncový zesilovač na maximu jeho možností, což potenciálně může vyústit v nedostatečnou úroveň hlasitosti.

Samozřejmě je podobné řešení možné, ale jak jsem již uvedl, musíte naprosto přesně vědět, čeho chcete dosáhnout. Sám jsem nějakou dobu používal lampový koncový zesilovač s regulací vstupní citlivosti. Tento koncový zesilovač byl přímo zapojen na přehrávač a výsledkem byla v mém případě velmi transparentní a vzdušná reprodukce, o které jsem si s běžným předzesilovačem v nižších cenových relacích mohl nechat jen zdát. Toto řešení mělo i svá negativa v podobě méně kontrolovaných basů a případně také v limitech hlasitosti, které jsem při daných poměrech mohl dosáhnout, ale vše pro mě fungovalo na jedničku.


Triode TRX-M845 - 50 W na kanál v třídě A (jeden monoblok)


Výkonový zesilovač můžeme také řídit skrze pasivní předzesilovač, což znamená, že tento předzesilovač nemá žádný zisk, ale pouze "omezuje" úroveň příchozího signálu, který přichází ze zdroje, kterým je typicky přehrávač SACD/CD, streamer či D/A převodník. Toto řešení je některými zatracováno a některými naopak vyzdvihováno, ale podle mého názoru nemá v opravdovém hifi příliš mnoho uplatnění, případně jedině jako nouzové řešení.

Samostatné výkonové zesilovače jsou opět rozdělitelné podle typu na lampové, tranzistorové (třída A/AB) či pracující ve třídě D (pro zjednodušení používáme označení "digitální"). Výkonové zesilovače jako takové již téměř nemají limity své výkonnosti a vše se zde stává téměř výhradně otázkou peněz. Je zde ale nutné vzít v úvahu skutečnost, že i přes výhodu oddělené konstrukce může být koncový zesilovač se samostatným předzesilovačem horším řešením co do kvality výsledné reprodukce, než jak je tomu u integrovaných zesilovačů vyšších tříd.


Bel Canto - monobloky ve třídě D


Po děleném řešení se budou dívat především ti, kdo vlastní náročnější reprosoustavy (např. s velmi nízkou minimální impedancí) schopné svým objemem ozvučnice a průměrem měničů pokrýt celé přenášené frekvenční pásmo. K nenáročným regálovým reproduktorovým soustavám lze výkonově předimenzovaný systém pořídit také, ale zde opět platí pravidlo, že kupující musí přesně vědět, co dělá a čeho chce dosáhnout. Na trhu existují i výjimky v oblasti kompaktních regálových reproduktorů, které s předimenzovaným zesilovačem hrají podstatně lépe, než by kdokoli mohl předem předpokládat (např. Dynaudio C1 mkII) a zde se tedy podobný postup více než vyplatí. Špičková řešení v oboru tranzistorových koncových zesilovačů přináší již desítky let firmy jako Accuphase, Pass Labs, Luxman či Mark Levinson. Lampový svět bývá zastoupen takovými veličinami, jako je Audio Research, EAR, Air tight, Kondo, Wavac, Leben, Triode a mnohými dalšími zvučnými jmény z oboru.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek