www.svetaudia.cz
>
>

Jak vybrat správné reproduktory?

Jak vybrat správné reproduktory?
, , návod
V tomto článku určenému spíše začátečníkům se podíváme na úplné základy, které by měly pomoci vybrat správné reproduktory pro domácí poslechovou místnost a následně z nich pomocí pár triků získat opravdu maximum.
K oblíbeným
reklama
Často opomíjená možnost, jak si ze svých regálových reproduktorů nebo kompaktních sloupků vykouzlit něco víc. Puristé nad tímto řešením ohrnují nos a tvrdí, že jedinou správnou cestou je plnorozsahová reprosoustava. V zásadě mají pravdu, protože sladit subwoofer s regálovými reproduktory je opravdu velmi náročné a často celý proces trvá i týdny, než se zvuk vybalancuje natolik, že subwoofer u všech žánrů odvádí „neslyšně“ svou práci a poskytuje to, co od něj čekáme. Po mnoha experimentech se subwoofery musím říci, že pro extrémně náročného posluchače není jiné cesty než pořídit subwoofery do dvojice pro každý kanál zvlášť, protože přeci jen i basy se šíří směrově, jen je v případě nízkých frekvencí těžší určit sluchem jejich zdroj.



B &W DB-1 - jeden z nejlepších subwooferů pro hifi nasazení na trhu


Pokud ovšem dokážeme regálové reproduktory se subwooferem sladit, rázem se ocitáme tak trochu v jiné dimenzi poslechu a výsledný zážitek pak směle může konkurovat plnohodnotným reprosoustavám, které jsou v ceníku mnohem výše než kombinace použitých regálových reproduktorů a subwooferu. Aby se dílo zdařilo, je nutné mít na paměti, že musíte své reprosoustavy sladit se subwooferem, jehož devizou je přesnost hlubokých tonů a nikoli jejich objem. Jinými slovy to znamená, že vyhnout se musíte jakýmkoli subwooferům určeným pro domácí kino. Bohužel je potřeba počítat s tím, že subwoofer by měl být spíše lepší než ostatní články sestavy (myšleno hlavně reproduktory).




REL G1 - zesilovač ve třídě AB a osvědčená uzavřená konstrukce


Jak takový subwoofer poznat? Odpověď je poměrně jednoduchá, protože existuje pouze několik málo společností, které vhodné subwoofery pro nasazení v high-endovém audiu vyrábí. Musíme jmenovat hlavně Bowers & Wilkins, kde se jedná speciálně o dva použitelné modely pod označením PV1D (DSP) a DB-1 (DSD včetně korektoru akustiky pokoje). Tyto modely vznikaly pod taktovkou Analog Devices a Bang & Olufsen a nadmíru se povedly. Dalšími možnostmi jsou modely JL Audio Fathom F110/112/113 nebo Velodyne DD+, které jsou také vybaveny integrovaným DSP pro lepší integraci s reprosoustavami a rozhraním umožňujícím nastavení s pomocí počítače z poslechového místa. REL G1/G2 jsou zase zajímavé tím, že spoléhají na zesilovač ve třídě AB a nikoli na silné zesilovače ve třídě D jako konkurence.


JL Audio Fathom F113 - uzavřená konstrukce a velmi přesné basy

Pokud se už pro tento model rozhodnete a není to věru špatně, počítejte s tím, že také subwoofer vyžaduje slušné umístění v rámci poslechového pokoje. Pokud zvolíte model s dvojitým protilehlým měničem, je vhodné jej umístit co možné nevíce mezi reproduktory samotné, aby oba z měničů měly ke svým protilehlým stěnám zhruba stejnou vzdálenost. Ve většině případů bývá v této pozici ovšem rack s komponenty, které vibrace způsobené subwooferem většinou nesou nelibě. Lepším řešením je pak umístění komponent mimo a do středové pozice umístit subwoofer.

Pokud se rozhodnete pro dvojici subwooferů, je velmi praktické umístit oba hned vedle hlavních reprosoustav tak, aby celá soustava regálových/sloupových reprosoustav se subwoofery byla symetrická. Toto řešení je jediným možným řešením pro puristy, kteří jediný subwoofer v prostoru vždy odhalí (nebo si to aspoň myslí). Nevýhodou tohoto řešení je finanční náročnost, ale vždy je lepší zvolit dva subwoofery menší (10“ a více) než jediný velký (13“ a více), který se většinou (neplatí v globále) vyznačuje pomalejšími reakcemi. Opět je ovšem nutné připomenout, že vyladění subwooferu pro reprodukční řetězec vyžaduje zkušenosti a dobrý sluch. Pro základní nastavení ale velmi dobře poslouží integrovaná elektronika resp. DSP. Pokud je subwoofer zbrusu nový, bude se intenzita a přesnost basu měnit s přibývajícím počtem nahraných hodin, než si měnič „sedne“.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek