www.svetaudia.cz
>
>

Jak vybrat správné reproduktory?

Jak vybrat správné reproduktory?
, , návod
V tomto článku určenému spíše začátečníkům se podíváme na úplné základy, které by měly pomoci vybrat správné reproduktory pro domácí poslechovou místnost a následně z nich pomocí pár triků získat opravdu maximum.
K oblíbeným
reklama
Největšími zástupci reprosoustav jsou takové, které pokrývají celé frekvenční pásmo, čímž jsou myšleny frekvence od nejnižších basů až po nejvyšší frekvence (např. 20 - 20 000 Hz). Samozřejmě nelze nikdy přesně kopírovat frekvenční rozsah zdroje nebo zesilovače, ale je vhodné se tomuto ideálu aspoň přiblížit. Jak asi zkušenější čtenáři tuší, největší problém v reprodukovaných frekvencích bude na straně nejnižších kmitočtů, které jsou obecně kamenem úrazu i velkých sloupových reproduktorů. Samozřejmě, že na trhu existují vhodná řešení, která pokryjí nízké kmitočty bez znatelného poklesu v hlasitosti, ale tyto reprosoustavy jsou většinou opravdu gigantických rozměrů a disponují opravdu velkými (v průměru) dedikovanými basovými měniči. Pěkným příkladem plnorozsahové reprosoustavy mohou být JBL Everest D6600, které jsou do průměrného obýváku jen velmi těžko umístitelné a také zaplatitelné.




Zdroj: Jeffsplace.me - Harbeth M40.1 v poslechové místnosti


Velmi známým příkladem plnohodnotné reprosoustavy je Bowers & Wilkins 800 Diamond, která se beze změny koncepce vyrábí již přes 20 let. Z ilustračního obrázku je jasně patrné, že se opět jedná o poměrně velké reprosoustavy. Klasický přístup mají také velké kopie původních BBC monitorů Harbeth M40.1 či Spendor 100R2. Je tedy velmi snadné vypozorovat jistou úměru mezi schopností reprodukovat nejnižší frekvence v poměru k celkovému objemu ozvučnice ve spojení s průměrem reproduktorového měniče. Fyzika zde jednoduše ošidit nelze, alespoň ne při současné úrovni technologie elektrodynamických měničů.

Na trhu se objevují různé koncepce reprosoustav, které integrují mnoho menších měničů nebo naopak disponují třeba pouze 3 měniči, které reprezentují třípásmovou konstrukci. Ta obsahuje reproduktorové měniče reprezentující 3 pásma (výškové, středové a samozřejmě basové resp. hlubokotónové). Někteří výrobci ale postupují jinak a implementují do reprosoustavy více měničů pro jedno pásmo, nebo naopak sází na vyšší počet pásem. Nelze s určitostí říci, který přístup je lepší, ale praxe napovídá, že čím menší je počet pásem resp. měničů, tím jednodušší je tyto měniče sladit dohromady tak, aby ve výsledku nejvíce připomínaly jednobodový zdroj zvuku.




JBL Everest DD66000 - opravdové "full range" reprosoustavy


Zkušenost praví, že nejlépe resp. nejpřirozeněji hrají reprosoustavy s jedním opravdu velkým hlubokotónovým měničem místo konstrukcí s několika menšími měniči. Existují výjimky, které toto tvrzení mírně nalamují, ale není jich mnoho (např. Dynaudio). Občas lze narazit i na různě novátorské přístupy ke konstrukcím reproduktorů jako např. Franco Serblin se svým modelem Ktema nebo KEF Blade.

Velké reproduktory zpravidla vyžadují silné zesilovače. Tak by mohlo znít ve zkratce doporučení pro koupi vhodného zesilovače k plnohodnotným reprosoustavám. Dostatečně dimenzované koncové zesilovače jsou v tomto případě předpokladem ke špičkovému zvuku. V případě reprosoustav s vysokou citlivostí lze využít i silné lampové zesilovače nebo zesilovače pracující ve třídě A, ale ne nadarmo většina gigantických reprosoustav využívá pro maximální výkony silné koncové stereo zesilovače nebo monobloky ve třídě s výkony ve stovkách wattů na kanál.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek