High-endové ozvučení počítače: jak na to?
23.2.2015, Petr Štefek, návod
Ozvučení počítače nemusí mít nutně a za každých okolností kompromisní kvalitu. Dnes si pro inspiraci ukážeme pár tipů, jak vyřešit ozvučení počítače tak, aby byl spokojen i skutečně rozmlsaný hifista. Vše samozřejmě podle stavu peněženky.
Kapitoly článku:
- Sluchátka a sluchátkový zesilovač
- Samostatné sluchátkové zesilovače a D/A převodníky
- Pasivní a aktivní monitory na stůl
- Zesilovače vhodné k pasivním monitorům
Pokud nechcete u svého pracovního stolu poslouchat pouze přes sluchátka, můžete se vydat dvěma základními směry. Buď si pořídit aktivní monitory, které mají vestavěné zesilovače a potřebují k provozu pouze zdroj zvuku, což je v našem případě externí D/A převodník. Nebo zvolit samostatný kompaktní zesilovač a pasivní reprosoustavu vhodnou pro blízký poslech. Takové reprosoustavy jsou obvykle kompaktních rozměrů a výrobce s nimi pro blízký poslech typicky počítá. V poslední době přišli se zajímavými produkty výrobci jako Dynaudio nebo KEF.
Výhodou aktivních monitorů je především cenová úspora a kompaktnost celého systému. To se hodí, pokud nemáte na stole nebo u PC dost prostoru. Často se setkávám s tím, že jsou obecně pro kvalitních poslech doporučovány levné monitory pro domácí mastering. Toto řešení je lepší zavrhnout, protože se nedočkáte ve výsledku ničeho jiného než nepříjemně detailního „přeexponovaného“ zvuku. Musíme si uvědomit, že je velký rozdíl mezi naladěním monitorů pro poslech a profesionální práci. Např. Harbeth má zdánlivě identické řady reprosoustav pro profesionální účely a pro domácí poslech. Rozdíl v reprodukci obou řad je ovšem jasně identifikovatelný. Profesionální reprosoustavy vám dovolují pitvat zvuk a slyšet případné problémy nahrávky. Garantuji vám, že mnoho hudebního požitku zde nenaleznete a většina záznamů bude neposlouchatelná.
Stirling Broadcast LS3/5a
V případě, že se rozhodnete pro „nearfield“ řešení, pamatujte na správné ustavení reprosoustav, což ve většině případů znamená vytvoření ideálního poslechového trojúhelníku. Je tedy většinou nutné reprosoustavy adekvátně natočit k posluchači a hlavně zvednout je do poslechové roviny, kde je umístěna hlava posluchače. To se dá vyřešit skrze komerčně dostupné stojany, nebo si jednoduše necháte na míru vyrobit své vlastní. Nyní ale pojďme k možným řešením pro blízký poslech u počítače. Opět jde o inspiraci a je na každém, aby zhodnotil vše dle svých potřeb a možností.
Jako ideální volba na stůl se jeví malé pasivní monitory, které by svou výškou nepřekračovaly zhruba 30 cm a zároveň by měly i rozumnou hloubku, aby na stole nezabíraly mnoho místa. Vhodné monitory by zároveň měly pokrýt většinu frekvenčního spektra. S nejnižšími basy samozřejmě počítat nelze, ale pokud by hranicí mělo být 70 Hz, bude to pro naše účely bohatě stačit. Tato na první pohled vysoká hranice je ovšem realistická. Výrobci mají často u malých reprosoustav tendenci přehánět a vybavovat je papírovou frekvenční odezvou, která absolutně neodpovídá realitě. Pasivní monitory by zároveň neměly být náročné na zesilovací prvek, aby je bez problému „uživily“ nízkowattové lampové nebo tranzistorové zesilovače.
Prvním kandidátem na pasivní monitory pro blízký poslech je uzavřená konstrukce Harbeth HL-P3ES-2, což není nic jiného než v licenci vyráběná kopie legendárního monitoru BBC LS3/5A. Harbeth HL-P3ES-2 svými rozměry přesně zapadá do našeho konceptu a hlavně jsou tyto monitory mimořádně nenáročné na zesilovač. Problémy by neměly být ani při využití malých lampových zesilovačů, jako je Leben CS-300 s 12 W na kanál. Samotné monitory podle výrobce zvládají kontinuální výkony do 50 W na kanál. Frekvenční odezva 75 Hz až 20 kHz v referenční ose +/-3 dB je naprosto dostatečná. Nominální impedance reprosoustav je 6 Ohmů a citlivost 83,5 dB (1W/1m). Citlivost je papírově nižší, než bývá zvykem, ale v praxi to nevadí.
Harbeth HL-P3ES-2
Cena takto maličkých monitorů je poměrně vysoká a činí 49 000 Kč s DPH. Výrobce ale ví, co si může dovolit. Monitory jsou označovány jako nejlepší inkarnace legendárních mini monitorů BBC LS3/5A prestižním amerických časopisem Stereophile a mnoha předními japonskými žurnalisty. Obecně platí, že to, co projde v oblasti hi-fi v Japonsku, je také více než dobré pro zbytek světa. Měřítka a nároky tamních posluchačů jsou totiž nesmírně vysoké.
Spendor S3/5R2
Druhým kandidátem je, světě div se, opět kopie monitorů BBC LS3/5A. Tentokrát jde ovšem o monitory z dílen britské značky Spendor. Malé monitory Spendor S3/5R2 staví na stejných principech, ale samozřejmě po svém. Výraznou výhodou těchto malých monitorů je cena, která je o 15 000 Kč níže než v případě Harbeth HL-P3ES-2. Oboje monitory jsou dobrou volbou, ale Spendor v tomto ohledu jednoznačně poráží svého soupeře. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že středobasový reproduktor Harbeth je výrazně lepší. Spendor S3/52 jsou podle všeho také mírně náročnější na zesilovač. Opět ovšem platí, že 15-20 W na kanál by jim mělo stačit. Musíme dbát také na to, jak je koncový stupeň zesilovače dimenzován a ne pouze na číselnou hodnotu výkonu. Spendor je rovněž velmi dobře etablovaná značka a v případě těchto klonů BBC LS3/5A nelze moc šlápnout vedle. Zesilovač samotný volte spíše teplejšího charakteru bez zbytečných analytických eskapád a můžete poslouchat u vašeho PC dlouhé hodiny.
KEF LS50
KEF LS50 se zdají být v kontextu požadovaného rovněž velmi zajímavou volbou. Jde o velmi kompaktní reprosoustavu s typickým řešením KEF, kterým je jediný měnič, jenž kombinuje středobasový reproduktor a výškový reproduktor. Reprosoustavy jsou také velmi kompaktní, ale jejich hloubka 28 cm je pro pracovní stůl běžných rozměrů již na hranici únosnosti. Zde ovšem pozor na volbu amplifikace, neboť se zdá, že pro blízký poslech dokáží KEF pozlobit příliš prezentními výškami, což je pro dlouhodobý poslech pro většinu lidí nepříjemné.
Dynaudio Excite X14A jsou v současné době jediným doporučeným modelem aktivních reprosoustav. Není to proto, že bych jich na trhu snad nebylo dost, ale tyto jediné (snad i díky omezeným zkušenostem) zaujaly mou pozornost. Díky výškovému reproduktoru hrají opravdu velmi příjemným nenásilným způsobem. Jejich výkon postačí i k ozvučení většího pokoje a navíc dokáží hrát velmi dobře i při nízkých hlasitostech. Výkonová sekce „krmí“ středobasový reproduktor 50 Watty a stejný výkon je k dispozici i pro výškovou sekci.
Dynaudio Excite X14A
Ti, kteří nedají na aktivní řešení dopustit, se velmi pravděpodobně nebudou pasivními monitory ani zabývat a rovnou sáhnou po povedeném modelu, jako je např. zde uvedený Dynaudio Excite X14A. Na trhu ovšem existuje nepřeberné množství aktivních monitorů různých cenových relací. Jmenovat za všechny můžeme např. levné Adam Audio nebo na opačném konci stojící ME Geithan.
Výhodou aktivních monitorů je především cenová úspora a kompaktnost celého systému. To se hodí, pokud nemáte na stole nebo u PC dost prostoru. Často se setkávám s tím, že jsou obecně pro kvalitních poslech doporučovány levné monitory pro domácí mastering. Toto řešení je lepší zavrhnout, protože se nedočkáte ve výsledku ničeho jiného než nepříjemně detailního „přeexponovaného“ zvuku. Musíme si uvědomit, že je velký rozdíl mezi naladěním monitorů pro poslech a profesionální práci. Např. Harbeth má zdánlivě identické řady reprosoustav pro profesionální účely a pro domácí poslech. Rozdíl v reprodukci obou řad je ovšem jasně identifikovatelný. Profesionální reprosoustavy vám dovolují pitvat zvuk a slyšet případné problémy nahrávky. Garantuji vám, že mnoho hudebního požitku zde nenaleznete a většina záznamů bude neposlouchatelná.
Stirling Broadcast LS3/5a
V případě, že se rozhodnete pro „nearfield“ řešení, pamatujte na správné ustavení reprosoustav, což ve většině případů znamená vytvoření ideálního poslechového trojúhelníku. Je tedy většinou nutné reprosoustavy adekvátně natočit k posluchači a hlavně zvednout je do poslechové roviny, kde je umístěna hlava posluchače. To se dá vyřešit skrze komerčně dostupné stojany, nebo si jednoduše necháte na míru vyrobit své vlastní. Nyní ale pojďme k možným řešením pro blízký poslech u počítače. Opět jde o inspiraci a je na každém, aby zhodnotil vše dle svých potřeb a možností.
Jako ideální volba na stůl se jeví malé pasivní monitory, které by svou výškou nepřekračovaly zhruba 30 cm a zároveň by měly i rozumnou hloubku, aby na stole nezabíraly mnoho místa. Vhodné monitory by zároveň měly pokrýt většinu frekvenčního spektra. S nejnižšími basy samozřejmě počítat nelze, ale pokud by hranicí mělo být 70 Hz, bude to pro naše účely bohatě stačit. Tato na první pohled vysoká hranice je ovšem realistická. Výrobci mají často u malých reprosoustav tendenci přehánět a vybavovat je papírovou frekvenční odezvou, která absolutně neodpovídá realitě. Pasivní monitory by zároveň neměly být náročné na zesilovací prvek, aby je bez problému „uživily“ nízkowattové lampové nebo tranzistorové zesilovače.
Doporučené pasivní reprosoustavy
Prvním kandidátem na pasivní monitory pro blízký poslech je uzavřená konstrukce Harbeth HL-P3ES-2, což není nic jiného než v licenci vyráběná kopie legendárního monitoru BBC LS3/5A. Harbeth HL-P3ES-2 svými rozměry přesně zapadá do našeho konceptu a hlavně jsou tyto monitory mimořádně nenáročné na zesilovač. Problémy by neměly být ani při využití malých lampových zesilovačů, jako je Leben CS-300 s 12 W na kanál. Samotné monitory podle výrobce zvládají kontinuální výkony do 50 W na kanál. Frekvenční odezva 75 Hz až 20 kHz v referenční ose +/-3 dB je naprosto dostatečná. Nominální impedance reprosoustav je 6 Ohmů a citlivost 83,5 dB (1W/1m). Citlivost je papírově nižší, než bývá zvykem, ale v praxi to nevadí.
Harbeth HL-P3ES-2
Cena takto maličkých monitorů je poměrně vysoká a činí 49 000 Kč s DPH. Výrobce ale ví, co si může dovolit. Monitory jsou označovány jako nejlepší inkarnace legendárních mini monitorů BBC LS3/5A prestižním amerických časopisem Stereophile a mnoha předními japonskými žurnalisty. Obecně platí, že to, co projde v oblasti hi-fi v Japonsku, je také více než dobré pro zbytek světa. Měřítka a nároky tamních posluchačů jsou totiž nesmírně vysoké.
Spendor S3/5R2
Druhým kandidátem je, světě div se, opět kopie monitorů BBC LS3/5A. Tentokrát jde ovšem o monitory z dílen britské značky Spendor. Malé monitory Spendor S3/5R2 staví na stejných principech, ale samozřejmě po svém. Výraznou výhodou těchto malých monitorů je cena, která je o 15 000 Kč níže než v případě Harbeth HL-P3ES-2. Oboje monitory jsou dobrou volbou, ale Spendor v tomto ohledu jednoznačně poráží svého soupeře. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že středobasový reproduktor Harbeth je výrazně lepší. Spendor S3/52 jsou podle všeho také mírně náročnější na zesilovač. Opět ovšem platí, že 15-20 W na kanál by jim mělo stačit. Musíme dbát také na to, jak je koncový stupeň zesilovače dimenzován a ne pouze na číselnou hodnotu výkonu. Spendor je rovněž velmi dobře etablovaná značka a v případě těchto klonů BBC LS3/5A nelze moc šlápnout vedle. Zesilovač samotný volte spíše teplejšího charakteru bez zbytečných analytických eskapád a můžete poslouchat u vašeho PC dlouhé hodiny.
KEF LS50
KEF LS50 se zdají být v kontextu požadovaného rovněž velmi zajímavou volbou. Jde o velmi kompaktní reprosoustavu s typickým řešením KEF, kterým je jediný měnič, jenž kombinuje středobasový reproduktor a výškový reproduktor. Reprosoustavy jsou také velmi kompaktní, ale jejich hloubka 28 cm je pro pracovní stůl běžných rozměrů již na hranici únosnosti. Zde ovšem pozor na volbu amplifikace, neboť se zdá, že pro blízký poslech dokáží KEF pozlobit příliš prezentními výškami, což je pro dlouhodobý poslech pro většinu lidí nepříjemné.
Pozor si musíme také dávat na bassreflex umístěný na zadní straně ozvučnice. Pokud monitory dáme příliš blízko zadní stěny, může to způsobovat negativa v oblasti reprodukce spodních frekvencí. KEF LS50 jsou doporučeny pro blízký poslech s otazníkem, protože jsem je osobně nikdy v této situaci neslyšel. Svými parametry ovšem k vyzkoušení přímo vyzývají. Cena je stanovena na 27 990 Kč s DPH.
Doporučené aktivní monitory
Dynaudio Excite X14A jsou v současné době jediným doporučeným modelem aktivních reprosoustav. Není to proto, že bych jich na trhu snad nebylo dost, ale tyto jediné (snad i díky omezeným zkušenostem) zaujaly mou pozornost. Díky výškovému reproduktoru hrají opravdu velmi příjemným nenásilným způsobem. Jejich výkon postačí i k ozvučení většího pokoje a navíc dokáží hrát velmi dobře i při nízkých hlasitostech. Výkonová sekce „krmí“ středobasový reproduktor 50 Watty a stejný výkon je k dispozici i pro výškovou sekci.
Dynaudio Excite X14A
Ti, kteří nedají na aktivní řešení dopustit, se velmi pravděpodobně nebudou pasivními monitory ani zabývat a rovnou sáhnou po povedeném modelu, jako je např. zde uvedený Dynaudio Excite X14A. Na trhu ovšem existuje nepřeberné množství aktivních monitorů různých cenových relací. Jmenovat za všechny můžeme např. levné Adam Audio nebo na opačném konci stojící ME Geithan.