www.svetaudia.cz
>
>

DSD: spása, nebo marketing hudebního průmyslu?

DSD: spása, nebo marketing hudebního průmyslu?
, , článek
Tento článek si dal za úkol mírně nahlédnout pod pokličku formátu DSD pro přehrávání hudby a jeho srovnání s obligátnějším PCM. Je skutečně DSD takovou spásou a formátem budoucnosti, jak se nám jej snaží vykreslit hudební vydavatelství a výrobci?
K oblíbeným
reklama
Výrobci ani vydavatelé se o tom příliš nešíří, ale DSD formát má i své nevýhody a jeho nadřazování nad PCM je často zavádějící. Marketingově to ale funguje dokonale, a kdo nepodporuje DSD, jakoby nebyl. Někteří výrobci jako LINN se snaží DSD vyhýbat zuby nehty, ale mám obavy, že se jim to může stát osudným, neboť uživatel nerozlišuje technické rozdíly, ale především to, zda si přehraje všechny formáty resp. PCM i DSD nebo nepřehraje. To ostatně může stát i za faktem, kdy LINN poměrně ztratil výsadní postavení ve prospěch nových značek, jako je Auralic nebo Lumin.

Elaboráty o tom, jak jsou 1-bitove převodníky resp. DSD nevhodné pro aplikace k high-endovému audiu, vypustili Stanley Lipshitz a John Vanderkooy z University of Waterloo a na odborné úrovni rozebírají, proč nejsou vhodné 1-bitové díky svému poměrně velkému zkreslení na nejvyšších frekvencích. Podle tohoto zdroje má dokonce 8-bitové PCM (4-krát převozorkované s noise shapping filtrem) nižší hladinu šumu a lepší frekvenční odezvu. Philips na tento materiál reagoval svou vlastní kritikou tohoto materiálu skrze Jamie Augusta, který ovšem tato tvrzení zcela nevyvrátil. Současné převodníky jsou multibitové a na jejich úrovni je zpracování 1-bitového bitstreamu teoreticky méněcenné vůči multibitovému PCM. J. Robert Stuart (Meridian) zase tvrdí, že pro některé nahrávky je DSD naprosto nevhodné (týká se to především akustických nástrojů, které zasahují do nejvyšších frekvenčních pásem), protože se ztrácí dynamika a věrnost vyznění celého nástroje. Zajímavé tvrzení uvážíme-li, že baštou pro DSD je právě klasická hudba.





Při praktickém testu na Thienhaus Institute (Německo), kdy je z jednoho zdroje nahráváno DSD a PCM se stejným počtem kanálů podobným bitrate (což v tomto případě znamenalo PCM 24-bit/96 kHz a DSD 64) nebyl skoro žádný subjekt schopen rozlišit rozdíly mezi DSD a PCM při výsledné reprodukci. Zdá se tedy, že pro výsledného spotřebitele jsou války mezi PCM a DSD spíše žabomyší. V poslechové praxi jsem se na jednom zařízení ovšem setkal s tím, že PCM o vysokém rozlišení (24/96+) znělo vrstevnatěji a detailněji než stejné album v DSD. Materiálů, které by byly původně zaznamenány dvěma odlišnými metodami a zpracovány od začátku od konce ve svém nativním prostřední, je ovšem jako šafránu, takže podobná srovnání jsou stejně v praxi k ničemu.





Někteří posluchači se ovšem dušují, že jim DSD přijde příjemné a podobně znějící jako gramofonová deska. Jsou s pravidelností ti, kteří gramofon skutečně nemají a pouze odhadují, jak zní. Nestavím se ani na jednu stranu tohoto sporu, ale je pravdou, že většina dotazovaný se dušuje, že jim DSD připadá příjemnější, což může být částečně způsobeno velkým poklesem dynamiky nad slyšitelným pásmem, kdy se tento nedostatek přetavuje ve výhodu a PCM zní se svou vyrovnanou dynamikou v celém frekvenčním pásmu přeci jen mechaničtěji resp. spíše digitálněji.

Gramofon také nedisponuje úplně snovými hodnotami dynamiky v celém přenášeném pásmu a že je zatraceně užší než DSD či PCM. Někteří recenzenti se dušují, že DSD je ta pravá cesta, ale k těm se rozhodně nepřipojím, protože o tom přesvědčen nejsem. Ve výsledku vyhrává stejně takový formát, který má dostatek hudby, kterou posluchači mohou poslouchat, protože těm je zcela jedno, jak ve výsledku co hraje, hlavně když se jim pěkně a srozumitelně vysvětlí, že DSD to je zářná budoucnost, na kterou všichni čekali.
Nejnovější články
Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky Aurender N100: nejdostupnější renderer od korejské jedničky
Aurender je v současné době jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším výrobcem rendererů, které slouží coby digitální transporty pro externí D/A převodníky. Dnes se podíváme na nejnovější přírůstek v podobě modelu N100.
30.6.2016, recenze, Petr Štefek4 komentáře
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016, aktualita, Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016, aktualita, Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016, aktualita, Petr Štefek2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016, recenze, Petr Štefek