Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Zesilovače  |  DA převodníky
Reproduktory  |  Sluchátka
CD/SACD přehrávače
Streamery  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Spotify: číslo jedna mezi streamingovými službami

13.2.2015, Petr Štefek, recenze
Je Spotify stále tou nejoblíbenější službou svého druhu? Konkurenční Pandora v USA boduje, ale celosvětově se zdá, že Spotify je v kontextu příjmů a nabídky skladeb číslem jedna. Konkurence ovšem ani zdaleka nehází flintu do žita.
Kapitoly článku:
Spotify si stále drží prvenství jako nejoblíbenější služba pro streamování hudby. Minulý rok si prošla poměrně zásadní proměnou uživatelského rozhraní a také výrazně zapracovala na implementaci svého rozhraní Spotify Connect pro streamery a bezdrátové přehrávání. Doby, kdy si mohlo Spotify spokojeně odpočívat na vrcholu, jsou ovšem nenávratně pryč. Na trhu se objevilo několik velmi zajímavých konkurentů jako Google Play Music, Deezer, Xbox Music, Nokia Music nebo Beats Audio. Asi nejsilnější konkurence je ovšem Tidal, který tlačí na pilu opravdu hodně a taky jej začali postupně akceptovat výrobci streamovacích zařízení, kteří již dnes podporu sítě TIDAL automaticky integrují.



Streamovací služby se musí vyvíjet extrémně rychlým tempem, neboť uživatelé jsou velmi zhýčkaní a zároveň jim nedělá absolutně žádný problém přejít od používané aplikace k jiné, pokud jim bude více vyhovovat. Spotify je s námi již několik let a její koncept fungování je založen na principu placené služby, která nabízí skrze internetovou síť přístup k přehrávání několika desítek miliónů hudební skladeb. Při malé rešerši zjistíte, že Spotify má k dispozici skoro vše, co je na trhu ve formě fyzických nosičů k dispozici. Najdou se ovšem výjimky, které toto pravidlo vyvrací. Jde především o hudbu se značkou, která je tak silným obchodním artiklem, že ji vydavatelství nehodlá za žádnou cenu pustit na internet v této formě. Pěkný příkladem toho jsou The Beatles.





Spotify v současné době těží především ze své značky a oblíbenosti jako takové. Samotná služba ovšem jakoby začala pomalu ale jistě ztrácet svůj náskok nad konkurencí. Pojďme si tedy rozebrat, co nám dnes Spotify nabízí a co by nám tato služba teoreticky nabízet mohla. Pokud si chcete v současné době předplatit Spotify, tak za jeden měsíc členství Premium zaplatíte podle aktuálního kurzu zhruba 170 Kč měsíčně. To je o méně než v případě asi nejvážnější konkurence v podobě služby TIDAL.


Vylepšení a změny v roce 2014


Asi nejzajímavější novinkou, kterou Spotify svým uživatelům přineslo, byla možnost ukládání vlastních playlistů do záložky „moje“ hudba. Tato maličkost výrazně chyběla a uživatel byl nucen stále dokola vyhledávat své oblíbence a jejich konkrétní hudební počiny. Takto jsou playlisty svázány s konkrétním uživatelským účtem.

Spotify rovněž umožňuje každému uživateli budovat své vlastní knihovny hudby. Takto dává přehled systému o tom, co rádi posloucháte a je tu prostor pro případné navrhování další hudby ze strany samotné aplikace. Ideálním případem by bylo, kdyby aplikace nenavrhovala hudbu jen podle vašich oblíbených žánrů, ale rovněž zohledňovala preference ostatních uživatelů. To samozřejmě již chce velmi sofistikovaný systém hodnocení. V současné době se musíte spokojit jen s interprety, které vám aplikace podle žánru nabídne jako podobné.





Další novinkou je Spotify Connect, což je „vychytávka“, která umožňuje uživateli Spotify přehrávat hudbu z různých zdrojů v domácnosti na různých reprodukčních systémech. Vše samozřejmě vyžaduje adekvátní zasíťování Wi-Fi a Ethernetem. Skrze Spotify Connect fungují při přihlášení do uživatelského účtu i nejnovější hudební streamery, jako je např. naposledy testovaný Pioneer N-70A nebo Lumin A1.


Nabídka hudby aneb 30 miliónů skladeb na jednom místě


Spotify je v počtu nabízených „tracků“ stále číslem jedna. K dispozici je přes 30 miliónů hudebních skladeb a denně podle zástupců firmy přibývá zhruba 20 000 skladeb. Současně je také faktem, že více než 5 miliónů skladeb dostupných skrze aplikaci nebylo nikdy přehráno. To dává velký prostor k zamyšlení a využití tohoto pro budoucí funkcionalitu, kterou by mohlo být sofistikované navrhování hudby podle preferencí ostatních uživatelů a žánrové příbuznosti.

Nepříjemnou pravdou pro Spotify je, že další služby podobného charakteru, jako je TIDAL, Google Play Music nebo Napster, mají celkově nabídku velmi podobnou. Velký rozdíl mezi nabídkou 25 miliónů skladeb u služby TIDAL a 30 milióny skladeb u Spotify pravděpodobně žádný běžný uživatel nerozpozná. Více dostupných skladeb ovšem dává větší marketingovou výhodu oproti konkurenci při současném zanedbání faktu, že i několik desítek procent obsahu není aktivně vůbec využíváno.

Spotify se snaží získávat konkurenční výhodu v dodávání extra obsahu ve formě „de luxe“ verzí nově uváděných hudebních alb. Často jsou tak jejich součástí i komentáře interpretů nebo skladatelů a jinak nedostupné bonusové skladby. I tyto nástroje už ale konkurence zdatně „okoukala“ a např. TIDAL v tomto ohledu jde mnohem dále a nabízí i hudební klipy či různé profesionální editoriály. Celkově díky množství bonusového obsahu ovšem stále vede Spotify.



Zajímavá informace o ziskovosti obou hlavních rivalů (USA) - bez kontextu těžko hodnotit


Spotify rovněž nepodceňuje zisk exkluzivních práv ke světoznámým kapelám a interpretům. Dobrým příkladem je v tomto ohledu uskupení Led Zeppelin, které se internetovému světu streamování dosud vyhýbalo jako čert kříži. Podobně je tomu také u skupin jako Pink Floyd nebo Metallica. U jiných sítí je budete hledat marně. Rozšiřování takto exkluzivního obsahu je podle mého názoru klíčem k udržení náskoku a atraktivity pro mnoho dosud nerozhodnutých uživatelů. Na rozdíl od ostatních hudebních streamovacích služeb má pro podobné strategické kroky Spotify i prostředky. Obrat služby činil za poslední rok 2 mld. dolarů.

Díky extrémně široké nabídce je Spotify ideálním místem pro zkoumání (časově náročné) nových žánrů a interpretů či zapomenutých nebo doslova obskurních kapel. V případě Spotify je jedno, jestli hledáte raritní progrocková alba nebo dnes již zapomenuté mistry klasiky, které kdysi dávno v minulosti interpretoval malý orchestr v některé ze zemí Evropy nebo USA, neboť s největší pravděpodobností jej v nabídce služby naleznete. Spotify je v tomto ohledu dokonce tak daleko, že nabízí i různá vydání stejného alba.

Pro mnoho uživatelů je Spotify nástrojem pro hledání „nové“ hudby, jehož výsledkem je pak jasný seznam pro nákup fyzických nosičů nebo digitálního obsahu z internetu. Problém Spotify není nabídka skladeb, ale především limity v kvalitě streamování. Pokud máte opravdu drahý reprodukční systém, pak vám mp3 ke štěstí a spokojenému poslechu prostě stačit nebude. Jaké budou v tomto ohledu další kroky Spotify se dá těžko odhadnout, ale v nečinnosti setrvávat nemůže.