SPEC RSA-M3EX: třída D tak trochu jinak

SPEC RSA-M3EX: třída D tak trochu jinak
, , recenze

Japonská značka SPEC je na trhu pouze několik málo let, a přesto si již získala řadu obdivovatelů. Integrovaný zesilovač RSA-M3EX pracuje ve třídě D a svým zvukem přitom připomíná povedené lampové zesilovače.

Kapitoly článku:



reklama
SPEC je nová stoupající hvězda na poli high-endového audia ze země vycházejícího slunce. Japonsko je velmi zajímavou líhní velmi ambiciózních někdy až esoterických projektů z oblasti high-endového audia. Společnost SPEC je důkazem toho, že i na současném velmi konkurenčním a přesyceném trhu s audio komponenty se dají věci dělat originálně a přitom s nimi lze dosahovat vynikajících výsledků. Tvářemi společnosti jsou pánové Shirokazu Yazaki a Tsutomu Banno, kteří jsou velmi zkušenými inženýry a mají několik dekád zkušeností v oblasti audio engineeringu (TEAC a Pioneer). Od počáteční myšlenky v roce 2006 přes založení firmy v roce 2010 tedy do dnešních dnů neplynulo ani deset let, a přesto se dá říci, že se SPEC zařadil nejen v Japonsku mezi respektované značky.

Pan Yazaki, konstruktér a jeden z majitelů firmy, je velkým milovníkem starších lampových SET zesilovačů založených na výkonových lampách 300B. Není se čemu divit, neboť povedené konstrukce těchto lampových zesilovačů se vyznačují téměř magicky vtahujícím projevem a jsou často "zvukovou" konečnou i pro ty nejnáročnější hudební požitkáře. Kdo jednou uslyší stroje, jako je legendární Kondo, Shindo nebo Air Tight, tak je většinou pro svět tranzistorových zesilovačů ztracen. Lásku ke konstrukcím tohoto typu může snad ochladit jejich často extrémní cena a také relativně skrovný výkon, který je „odsuzuje“ k práci s velmi citlivými reprosoustavami.

Jak jsem již naznačil výše, tak ruku v ruce s magií těchto lampových konstrukcí jde ovšem jejich výrazné omezení dané velmi skrovným výkonem (obvykle 8 wattů na kanál), který jej předurčuje pro využití pouze s extrémně citlivými reprosoustavami hornového typu (typicky nad s citlivostí nad 96 dB). Shirokazu Yazaki si na počátku vytyčil jasně definovaný cíl, který zahrnoval vývoj integrovaných zesilovačů, které by hrály jako ty nejpovedenější konstrukce na zmiňovaných lampách 300B a zároveň poskytovaly výkon více než dostatečný pro většinu průměrně citlivých reprosoustav na trhu.




SPEC RSA-M3EX


Součástí konstruktérského týmu SPEC jsou také inženýři Jun Honda a Yasushi Nishimura, kteří současně pracují pro International Rectifier a jsou autory použitého řešení výkonového plně symetrického koncového stupně ve třídě D. Ten je osazen modulátorem PWM International Rectifier IRAUDAMP4 DB Rev.03, který nabízí 2×120 W při zátěži 4 ohmy. Řešení se do značné míry odlišuje od jiných řešení ve třídě D (Hypex, IcePower atd.). Tento modul byl primárně navržen do dražších AV a HiFi systémů. Třída D je v tomto ohledu ideální řešením všude tam, kde je potřeba umístit dostatečný výkon do malého šasi bez nutnosti masivních chladičů odvádějících teplo. Efektivita zesilovačů třídy dosahuje typicky přes 90 %.

Modul IRAUDAMP4 DB Rev.03byl pro účely zesilovačů SPEC ještě mírně modifikován přímo Junem Hondou. Zbytek součástkové základny tvoří u většiny modelů lineární napájecí zdroj skládající se z transformátoru (R-core) Kitamaure Kiden, filtračních kondenzátorů Nichicon Super Through a Fine Gold. U rekonstrukčního filtru, který v případě PWM modulace nutně potřebujeme k získání analogového zvukového signálu, výrobce využil na zakázku vyrobených olejových kondenzátorů z dílen Arizona Capacitors a slídové Mica kondenzátory (SPEC MC-DA Series). Přístup ke třídě D je zde poněkud neotřelý a k modulu výkonového zesilovače se konstruktéři chovají spíše jako k lampám.




Tým SPEC - Shirokazu Yazaki uprostřed


Třída D nemá obecně vzato na růžích ustláno. Audiofily je stále považována za inferiorní řešení, což je založeno na zkušenostech z levnějších nebo starších konstrukcí ve třídě D. Konstruktéři často nad třídou D ohrnují nos a připomínají její nectnosti, které se projevují v horších měřeních, případnou citlivostí na nižší zátěže (pod 4 ohmy) a také celkovou citlivostí na zpětnou vazbu. Mé první zkušenosti se třídou D zprostředkoval Devialet, který mě přesvědčil o tom, že i takto navržený zesilovač může hrát velmi dobře. Další zkušeností byl Jeff Rowland Continuum S2, který hrál ještě lépe, ačkoli mu něco málo na nejlepší integrované zesilovače ve třídě AB/A scházelo. SPEC RSA-M3EX předsudky ke třídě D již zbořil úplně. Levnější model se spínaným zdrojem RSA-717EX mě až tolik nezaujal.
Nejnovější články
McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří McIntosh MB50: malý streamer ze zámoří
McIntosh uvedl při příležitosti CES 2016 několik novinek a jednou z nich je také malý hudební streamer, který by měl doplnit mini systém MXA70 nebo sluchátkový zesilovač MHA100. Ve velmi těžké konkurenci to ovšem bude mít opravdu těžké.
17.6.2016,  aktualita,  , Petr Štefek
ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM ASTELL & KERN AK300: přehrávač s nahráváním v DSD a PCM
ASTELL & KERN uvedl zbrusu nový přehrávač řady 300. Novinku neochudil, a tak má zhruba stejné možnosti jako dražší souputníci. Překvapením je přenosný rekordér zvuku ve formě dokovací stanice pod označením AK Recorder.
7.6.2016,  aktualita,  , Petr Štefek
Auralic Altair: streamer a DAC v jednom Auralic Altair: streamer a DAC v jednom
Auralic vydává poslední dobou jednu zajímavou novinku za druhou a nutno dodat, že všechny jsou opravdu povedenými produkty. Zbrusu nový streamer Auralic Altair by neměl být žádnou výjimkou.
3.6.2016,  aktualita,  , Petr Štefek,  2 komentáře
Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán Dynaudio Contour S3.4 LE: poslední Dán
Dynaudio pomalu, ale jistě uzavírá éru současné řady Contour S a při té příležitosti minulý rok vypustila do světa jako rozloučení velmi povedenou limitovanou edici modelů Contour S1.4 a Contour S3.4.
31.5.2016,  recenze,  , Petr Štefek
Pro retrofily i high tech fanoušky: tipy na domácí gramofon Pro retrofily i high tech fanoušky: tipy na domácí gramofon
Kdo má dnes doma gramofon? Buď příslušník starší generace, kterému prostě zbyl z mládí gramofon a sbírka desek (nejspíš) s českou pop music. Nebo fajnšmekr, audiofil, který dobře ví, že přirozenosti zvuku z gramofonu se nic digitálního nevyrovná.
15.4.2016,  inzerce,  , PR článek