Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Zesilovače  |  DA převodníky
Reproduktory  |  Sluchátka
CD/SACD přehrávače
Streamery  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

SPaudio D1: české překvapení

7.1.2016, Petr Štefek, recenze
Česká značka SPaudio má ve své nabídce nový D/A převodník, který nabízí nejen velmi solidní provedení, ale rovněž podporu DSD a PCM přes USB. Dokáže potrápit svými výkony věhlasné high-endové značky?
Kapitoly článku:
Spaudio D1 přicestovalo příkladně zabaleno, takže přežilo velmi pravděpodobně i drsnější zacházení České pošty nebo některého smluvního dopravce. Po vybalení člověk zažije první pozitivní šok. Celý převodník je postaven na hliníkovém šasi. Každý z 3mm krycích panelů je z eloxovaného hliníku, které doplňuje čelní panel z broušeného hliníku s černými elementy po stranách. Za podobné provedení by se rozhodně nemusel stydět ani převodník za dvojnásobnou cenu. Zajímavostí je, že vše je vyráběno v České republice.





Podobné je to také v případě použitých konektorů a dalších elementů, které nelze označit jinak než prvotřídní. Vzezření převodníku nepřipomíná lépe provedené DIY, ale skutečný dopracovaný produkt, který po vybalení nevzbuzuje rozpaky. SPaudio nešetřilo ani přístrojových nožičkách, které jsou opět z hliníku s pryžovým podkladem. Převodníkem můžete otáčet stále dokola, hledat nějaké ošizené místo a prostě jej nenajdete. Jedinou hnidopišskou výtku si dovolím k relativně ostrým hranám hliníkovým panelům.





Přednímu panelu převodníku dominuje OLED displej, který opět působí velmi solidně a má dostatečně jemný rastr. Přístup k nastavení je realizovaný skrze pětici nízkozdvihových kovových tlačítek. Převodník staví na čipu ES9018S a konstruktér toho patřičně využil, takže zde máme řízení hlasitosti v digitální doméně, programovatelné IIR/FIR filtry a v neposlední řadě také redukci jitteru. Implementovaný displej nabízí „Pure Audio“ mód, který se automaticky deaktivuje, pokud zrovna nevyvoláme menu. Praktický dopad na reprodukci jsem ovšem neshledal rozpoznatelný, ale pro klid duše zde tato funkce je.





SPaudio D1 podporuje PCM i DSD přes galvanicky oddělené asynchronní rozhraní USB. Receiverem signálu USB je v tomto případě čip XMOS a po nainstalování ovladače vám bude v případě operačního systému Windows zpřístupněna podpora PCM do rozlišení 32 bitů a samplovací frekvence 384 kHz. DSD je podporováno do formátu DSD128 (5,6 MHz). Po celou dobu testu jsem nenarazil na žádný problém a převodník s Windows spolupracoval bezproblémově.





V případě, že neholdujete USB, tak jsou vám k dispozici digitální optický a koaxiální vstupy SPDIF, které jsou limitovány na PCM o maximálním rozlišení 24 bitů/192 kHz. U koaxiálních vstupů jsou k dispozici pouze SPDIF s BNC konektory, což může pro majitele digitální kabelů s běžnými „cinch konektory" znamenat problém (existují redukce). Kdybych chtěl kverulovat, pak bych si postěžoval na nepřítomnost AES/EBU, které je přeci jen lepším řešením než běžný SPDIF koaxiální vstup. Otázkou je, kdo by jej reálně využil, protože tento typ výstupu mají pouze vybrané transporty.





Součástková základna je mimořádně kvalitní (alespoň v dané cenové relaci) a krom D/A čipu ES9018S jsou zde kondenzátory Nippon Chemicon, Femto Clock Crystek CCHD-950 a kvalitní diskrétní regulátory. USB je galvanicky odděleno a displej zařízení nabízí již zmiňovanou funkci Pure Audio. Plošné spoje jsou čtyřvrstvě zlacené. Opět se zdá, že v dané cenové relaci je to maximum možného. Použité operační zesilovače konstruktéři ponechávají v tajnosti.





Při pohledu dovnitř zaujme především velkoryse dimenzovaný napájecí zdroj s velkým toroidním transformátorem a vstupním filtrem, který má na starosti potlačení RFI/RMI. Napájení je věnována velká pozornost, což v případě audio komponentů bez výjimky a vždy vyplácí. Filtrační kondenzátory mají rovněž více než dostatečnou kapacitu.





Na straně analogových výstupů najdeme symetrické XLR i klasické RCA. Celý převodník je navržen jako symetrický, takže využívat XLR by se mělo vyplácet (pokud i zesilovač je navržen jako symetrický), ale v praxi jsem mezi RCA a XLR nezaznamenal nijak zásadní rozdíl. Analogové výstupy jsou na sobě nezávislé a lze zapojit všechny výstupy naráz bez degradace některého z nich. Potěší malý hliníkový dálkový ovladač, kterým lze regulovat výstupní úroveň u analogových výstupů a měnit aktivní vstup převodníku.